woensdag 20 augustus 2008

Overstroming in Paksuai

Toen ik begin augustus dit bericht schreef deed nog niets vermoeden dat we zulk een grote overstroming te verwachten hadden.

In tegenstelling van wat de titel doet vermoeden beperkte de overstroming zich natuurlijk niet tot Paksuai maar werden ganse langs de Mekong gelegen gebieden het slachtoffer.

vrijdag 1 augustus

Een foto als referentie.



maandag 11 augustus

In de nacht van 10 op 11 augustus ging de Mekong hier in Paksuai net buiten zijn oevers, ik was spijtig genoeg zonder fototoestel op stap geen beelden dus.

dinsdag 12 augustus AM
(Thaise moederdag)

dinsdagochtend was het verschil meer dan merkelijk en ook gedurende de dag bleef het waterpeil stijgen, het is bang afwachten hoe lang dit doorgaat.
Beelden zeggen meer dan woorden, een reeks sfeerbeelden.




dinsdag 12 augustus PM









Op het
Thailand-Isan
forum maakte "Videomaster" volgende opmerking bij mijn berichtjes:

Na je berichtgeving op je website
en de problemen in Nong Khai nu, is de situatie een 150 kilometer verder (vogelvlucht tot Chum Phae) buiten 2 stortbuien, nog steeds het omgekeerde.

Voor diegene die de loop van de Mekong niet kennen, de Mekong gaat niet enkel door de regenval in de streek van "Expat" over zijn oevers, maar moet maar liefst regen verwerken van haar totale lengte van 4909 kilometer!
De rivier ontspringt in het Tanglhagebergte in China en loopt dan achtereenvolgens door de landen China, Myanmar, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam, om uit te monden in de Zuid-Chinese Zee.


Volgens het filmpje loopt er inderdaad nog danig wat water landinwaarts ... en redelijke stroming ook!
Wat is de eerste foto, een soort noodeetgelegenheid?
Foto 2 vind ik gewoon prachtig! Daar zou een titeltje kunnen opstaan van "eindelijk grote vakantie".
De laatste
"foto"
is ook super! ... Het bier staat tenminste droog!

Ik was hem dus verklaringen verschuldigd.
Videomaster: Wat is de eerste foto, een soort noodeetgelegenheid?
We hadden hier gisteren de vice minister van gezondheid op bezoek (las ik in de BKK Post online, hier hoorde ik enkel over "big people from Bangkok).
Hij en een indrukwekkend gevolg deden eer rondrit in de streek om de mensen een hart onder de riem te steken en de adviezen i.v.m. maatregelen voor de gezondheid kracht bij te zetten.
Er worden reeds drie dagen "hulpgoederen" bedeeld, rijst, MaMa, blikjes vis, vissaus, ...
Gisteren was er ook een pakketje met wat medicijnen bij en een paar laarzen.

Videomaster: Foto 2 vind ik gewoon prachtig! Daar zou een titeltje kunnen opstaan van "eindelijk grote vakantie"
Inderdaad, we waren daar toevallig toen de kinderen het water ingingen.
Het illustreert vooral hoe men hier met de problemen omgegaat, geen gekanker en weinig gezeur, maak er het beste van!

Videomaster: De laatste "foto" is ook super! ... Het bier staat tenminste droog!
Deze opmerking is natuurlijk niet onverwacht om niet te zeggen uitgelokt.
De pakken plat water en Sprite, de doos MaMa en de zak Pedigree zijn even herkenbaar maar de opmerking gaat (natuurlijk) over het bier.



zondag 17 augustus PM

Het tij is gekeerd!
Na de daling van 1 cm gisteren en 4 cm vannacht daalde het water vandaag nogmaals 5 cm, bij ons gemeten welteverstaan, de officiƫle meting aan de Mekong in Paksuai geeft reeds een daling van 20 cm.
Praktisch betekend dit voor ons dat het schuurtje terug vrij is, dat de hoogste punten in de tuin terug boven het water uitkomen en dat we hopen morgenochtend de keuken en badkamer te kunnen kuisen (poetsen voor de Nederlanders).
Dit
"filmpje" van zondagavond laat nog anders vermoeden, maar deze foto's en die in het "album" bewijzen de verbetering van de toestand wel terdege.



maandag 18 augustus AM

In de nacht van zondag op maandag daalde het water 12 cm en we konden dus zoals verwacht beginnen poetsen.



mandag 18 augustus PM

Het hoogst gelegen deel van het dorp is ook reeds vrij en iedereen tracht zo snel mogelijk naar de normale toestand terug te keren.




De lager gelegen delen gaan echter nog enkele dagen onder water blijven vrees ik.

We kunnen zeggen dat we tegen de avond nagenoeg alles netjes en terug op zijn plaats hadden.
Schade hebben we binnen eigenlijk niet, enkele deuren zijn nog wel een beetje gezwollen maar we verwachten dat zich dat nog hersteld.
Buiten zijn de Papayabomen, zowel groot als klein, en ook een aantal kruiden verloren.
Er zijn nog enkele jonge bomen waarvan we betwijfelen of ze het overleven, maar goed al bij al dus nauwelijks schade.
Anders is het met de rijst gesteld, daarvoor begint iedereen er van uit te gaan dat alles veloren is, wij hopen dat een klein deel alsnog overleeft.

dinsdag 19 augustus AM

Ondanks enkele stevige onweders in de nacht van maandag op dinsdag daalde het water verder.
Mijn referentiepunt kwam gisteren helemaal vrij, bij de buren (Yaai Sap) kwam er een extra trap vrij.
Ik wacht nu even tot ik terug in het ganse dorp kan rondtoeren om nog enkele laatste foto's te plaatsen, daartegen komt er mogelijk ook meer zicht op de economische schade.

Videomaster had nog enkele vragen bij enkele beelden.

Goed te lezen dat het de betere kant uitgaat daar en er geen schade aan het bier is.
De laatste twee dagen hadden we in Chum Phae ook redelijk wat regen gedurende de nacht. (tot groot jolijt van de rijstboeren).
Wat ik me afvroeg, bij foto 145 en 146 in je album, is dat verdeling van voedsel zoals ik hoorde op de radio, of heb je daar niets van gemerkt?


Klopt, ik had het eerder reeds over hulppakketten gesponsord door "de staat" zal ik maar zeggen.
Foto
144 en 146 is de bedeling van een maaltijd gesponsord door bedrijven uit de voedingsindustrie (o.a. C.P. hoorde ik) en foto 145 is de bedeling van pakketten geschonken door een tempel uit Udon Thani.

Intussen zag ik op het internet en in de krant ook wat foto's van Nong Khai "city" en daar hebben ze duidelijk ook meer dan hun deel gekregen
.
Origineel bericht van 20 augustus 2008 bewerkt op 23 april 2009 voor "Blogger".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten