dinsdag 15 maart 2011

Deel 3 - Beeld - Televisie

Ik denk dat televisie voor de meesten wel “het” medium zal zijn waaraan men denkt als het over communicatie via beeld gaat.
Nu waren we thuis, en ben ik nog steeds, niet degene die als eersten meegingen met de nieuwste technieken dat zal ook in andere afleveringen nog blijken.
Mijn eerste herinneringen aan TV situeren zich dus bij familie en buren en ik kan me hoegenaamd niet inbeelden wanneer bij ons de eerste TV in huis kwam en ook niet welke serie op dat moment liep.

Het eerste dat ik me herinner is zeker het kinderuurtje Kom toch eens kijken met “nonkel Bob” Davidse en dat gingen we bij familie bekijken. Het kinderuurtje werd (meestal) gevolgd door een jeugdfeuilleton en twee waaraan ik terugdenk zijn Kapitein Zeppos en Johan en de Alverman
Ti-ta tovenaar en de Fabeltjeskrant zijn kinderprogramma's die ik vergeten was maar ze werden me gelukkig onder de aandacht gebracht.
Wat ook redelijk goed in mijn vroegste herinnering zit is Schipper naast Mathilde en ik heb een vaag vermoeden dat we dat nog deels bij familie en deels bij buren bekeken.
Uit de periode van Kapitein Zeppos of mogelijk kort erna  herinner ik me de dagelijkse sketch "Het Manneke" van Jef Cassiers
                                                      Bron

Goede herinneringen heb ik aan westernseries als Gunsmoke, Bonanza en The High Chaparral maar ook aan dierenseries als Lassie en Flipper welke we toch al wel thuis bekeken denk ik.
Ook uit de oude doos is  Peyton Place (totaal niet mijn ding), wat jonger zijn M*A*S*H en The Flying Doctors vermoed ik.


Er waren vast ook muziekprogramma’s op TV maar me ze herinneren doe ik niet.
Tijdens mijn legerdienst in Duitsland maakte ik kennis met de Duitse TV en vooral de muziekprogramma’s met typisch Duitse inslag maar ook met indrukwekkende Popprogramma’s.

Nog enkele series waarvan ik de periode waarin ze werden uitgezonden niet goed kan plaatsen zijn The Flinstones CHiP's en Knight Rider

 Bron

Ik heb echt problemen om een timeline te maken voor al deze herinneringen maar Kojak en Wij Heren van Zichem moeten er zeker ergens tussen.


Er is zeker een deel van mijn jeugd dat ik niet zo’n intensief TV kijker was, dat werd dan weer terug meer eens ik alleen ging wonen.
Het moet in de periode dat ik zelden keek geweest zijn dat series als Friends en The Simpsons liepen. Ik ken ze dus wel maar keek er zelden naar.
Toen ik alleen woonde keek ik dus terug beduidend meer TV en dat vooral naar de nieuwsprogramma’s.
Ik weet niet echt welke series toen liepen maar herinner me wel dat ik toen, vooral in het weekend, meer naar de Duitse TV begon te kijken. De belangstelling voor een aantal van hun programma’s ontstond tijdens de skivakanties in Oostenrijk.
We hadden intussen ook al een tijdje kabeltelevisie en dus een rijk aanbod aan zenders en programma’s.
Ik volgde op de Duitse TV langlopende series als Derrick, Der Alte, en Ein Fall für zwei maar ook, vooral vanwege hun verslaggeving over de wintersport Das aktuelle sportstudio Ik was dan ook rechtstreeks getuige van de Duitstalige interviews met Jean-Marie (Pfaff) en zijn Carmen.
Ook uit die periode herinner ik me Wetten dass ...? en Verstehen Sie Spaß?
De laatste drie programma’s werden, op de typisch Duitse manier die ik tijdens mijn legerdienst had leren kennen, van het nodige showgehalte voorzien.

Toen Phan mee in België kwam wonen en werken moesten we ons natuurlijk aan elkaars voorkeuren aanpassen, gelukkig was er toen internet als alternatief voor TV kijken.
Phan genoot van humoristische soap’s met een hoog visueel humorgehalte die de taalbarrière grotendeels compenseerde. Ik denk hierbij terug aan series als The Nanny, Allo Allo, en Keeping Up Appearances en niet te vergeten Mr. Bean




                                                                           Bron

Maar ook Vlaamse series als F.C. De Kampioenen en De Kotmadam werden in die tijd bekeken.

                        Bron

Ik vergeet hier zeker een aantal belangrijke Vlaamse en buitenlandse series maar verwacht in de reacties wel wat geheugensteuntjes te krijgen.

Dad's Army (Daar komen de schutters weer) is één van de komische reeksen waarvan ik lang naar naar de naam zocht, Dallas kon ik ook pas met wat hulp vinden en Slisse en Cesar - Star Trek - Dynasty  en Fawlty Towers werden me aangereikt, wat me een beetje verwonderde is dat niemand Familie of Thuis vermeldde.

Van Nederlandse TV programma’s waar vroeger ook veel Vlamingen naar keken herinner ik me Dorus - André van Duin (recent ook vaak via BVN te zien) maar ook Farce Majeure.
Om gans andere reden, op het werk verklaarde iedereen niet gekeken te hebben maar tegelijkertijd kende iedereen toch de pikante scenes, keken vele Vlamingen ook naar de Barend Servet Show met Fred Haché en Sjef van Oekel en naar De PinUp Club

Uit de laatste jaren in België herinner ik me, behalve de bovengenoemde langlopende series, vaak gekeken te hebben naar de actualiteitenprogramma’s De zevende dag, Wakker op zondag van ATV de Antwerpse regionale televisie maar ook naar het station met economisch nieuws Kanaal Z
Uit die tijd staan ook het dagelijkse Man bijt hond en de series Flikken en Witse in mijn geheugen gegrift.

Panorama en Echo zijn/warenn belangrijke duidingsprogramma's van de BRT/VRT en in de nieuwssfeer mag je toch ook het bestaan van Teletekst niet vergeten. Belangrijke internationale informatieve zenders zijn CNN - Al Jazeera en National Geografic



Naar Thailand dan.
De televisieantenne zoals op deze foto



gaf zo’n wisselvallige ontvangst en bij het voorbijrijden van een slecht afgestelde motor ook nog eens storingen dat ze reeds lang voor we naar hier verhuisden vervangen werd door een satellietontvanger met een schoteltje van dit type.



De Free to air programma’s zijn daarmee gratis te bekijken en mits een abonnement kan je het aanbod uitbreiden. Phan verklaarde steeds meer dan genoeg te hebben aan de gratis kanalen en het bleef dan ook vele jaren hierbij.

Ikzelf heb in de eerste jaren dat ik hier woonde, maar ook vroeger tijdens de vakanties, nauwelijks TV gekeken af en toe eens even meekijken daar bleef het bij.
In de eerste jaren had ik de handen vol met onze bouwprojecten maar wist ook dat dit zou wegvallen en liet in de afwerking van het huis de hier tegenwoordig zo veel geziene zwarte satellietschotel van PSI installeren.


Vanwege problemen met de ontvangst van BVN hebben we nadien nog een switch met booster laten installeren

en hebben sindsdien nauwelijks problemen gekend.

Niettegenstaande er een behoorlijk aantal zenders te ontvangen zijn kijkt Phan nog steeds, uitzonderingen niet tenagesproken, uitsluitend naar de traditionele Thaise kanalen.
Ikzelf kijk enkel BVN, er is wel een Russische nieuwszender die Engelstalig uitzend te ontvangen maar ik kom er zelden aan toe.

Gezien BVN een samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen is krijgen we hier een mix van programma’s die wel voor elk wat wils zal inhouden maar niet steeds op een geschikt tijdstip.
Ik beperk TV kijken nog steeds tot de avonduren en dat maakt dat ik dingen die ik wel zou willen bekijken moet missen. Ik wil echter mijn dagindeling (nog) niet afstemmen op het programmaschema van BVN.

De ligging van Thailand maakt dat we het nieuws van BVN met een dag vertraging krijgen en daartegen heb je dat natuurlijk al lang via radio gehoord of via de nieuwssites op het internet gelezen.
Bij het lezen van het nieuws op De Redactie bekijk ik, als het internet het toestaat, wel eens fragmenten uit het nieuws of de actualiteitenprogramma's en dat is vaak toch wel een mooie aanvulling bij wat je leest.
Tot de betere programma’s die ik het laatste jaar op BVN bekeek behoren zeker Witse, Flikken Maastricht, De Pappenheimers, 3 op reis, Wie is de Mol (NL), en enkele waar ik nu niet opkom en die dus toch weer niet zo denderend zullen geweest zijn.

BVN maakt dat ik ook af en toe en met wisselende gevoelens naar Paul de Leeuw kijk.
Tegenwoordig loopt bij BVN een reeks over André Rieu en, al is het niet echt mijn ding, je kan er niet omheen dat hij veel mensen weet te bekoren.
Ik zag zaterdag 2 april het programma opgenomen in Mexico en de reacties van dat publiek waren toch wel bijzonder, vooral hoe ze bij het verlaten van de zaal nog steeds
 Cielito Lindo zongen.

Er is tegenwoordig wel wat aanbod om TV uitzendingen via het internet te bekijken, het Nederlandse Uitzending gemist en Duitse Sendung verpasst zijn voorbeelden, uit België is er een beperkt aanbod waarvan een overzicht op Surfplaza
Ik deed pogingen om op deze manier series te bekijken maar had beperkt succes, de snelheid van het internet is hier spijtig genoeg nog te wisselvallig om dit echt genietbaar te maken.

Ik moet hier toch ook even het bestaan van TV Vlaanderen aanbieder van digitale satelliettelevisie melden en ook van Telenet Digital TV de grootste aanbieder via kabel en Belgacom TV de grootste aanbieder van digitale TV via ADSL, technieken waar ik hier in Thailand nog niets over hoor.
De evolutie naar digitale televisie is er helemaal gekomen nadat we naar Thailand vertrokken en weet er dus weinig over maar wat ik er tijdens de vakantie over hoor is dat het aanbod nog groter is dan vroeger met de gewone kabel en dat er veel mogelijkheden zijn om programma’s digitaal op te nemen.

10 opmerkingen:

Peter Stroo zei

Wij keken thuis ook vaak naar de BRT en dus ken ik nonkel Bob ook en niet te vergeten natuurlijk tante Terry. Verder het Nederlandse Stuif es In met Ria Bremer.

Maar mijn grootste favorieten noem je niet. Wellicht niet jouw smaak, maar ik was gek (en nog steeds) op Star Trek en The Thunderbirds. Van de laatste onlangs de complete dvd box gekocht.

Sinds er een computer in huis staat (en dat is al een behoorlijke tijd) is het aantal uren dat ik televisie kijk behoorlijk afgenomen. Kijk meer incidenteel naar zenders als Discovery Channel, National Geographic en History Channel. Verder wel eens sport of BBC, CNN, Al Jaazera, Euronews als er weer eens in de wereld iets aan de hand is.

Vi krijgt haar dagelijkse portie Thaise tv via internet. Doo TV biedt programma's van alle grote kanalen voor een prikkie.

spieke zei

Aan Star Trek heb ik gewoon niet gedacht tijdens het schrijven, ik keek wel regelmatig maar was zeker geen fan. The Thunderbirds zeggen me, ook na Google Afbeeldingen te hebben bezocht, niets dat hadden we dus niet in Vlaanderen of is me totaal ontgaan.
Met National Geografic ging er een nieuwe wereld open voor Phan en ze keek daar dan ook vaak naar, 'k heb er echter niet aan gedacht het te vermelden.
Ik hoop nog op wat vergeten zaken attent gemaakt te worden want ik zit met zwarte plekken waar ik me iets herinner maar niet genoeg om mee op zoek te gaan, frustrerend bij momenten.

Jillgoormans zei

hey,
jaja daar ken ook nog serries van,op het moment geven ze op brt terug de heren van zichem uit en vorig jaar de pradijsvogels. ken je tita tovenaar nod nu geven ze een nieuwe reeks uit terug heel populair.

spieke zei

Van Tita tovenaar ken ik de naam maar heb er nooit naar gekeken denk ik.

Lutgart Spoormans zei

Hallo Marc,
Mijn geheugen laat me ook in de steek in verband met T.V. programma's. Onze eerste TV kwam van tante Elza dacht ik. Zwart-wit natuurlijk. Peyton Place kan ik me nog herinneren maar dan was er nog een seie met J.R. en Bobby Ewing ik kan alleen niet op de naam van de serie komen.Er was ECHO en PANORAMA en SLISSE EN CESAR.Ik zal mijn grijze massa nog eens moeten pijnigen en dan komt er misschien nog wel iets opduiken.

spieke zei

Dallas was één van degenen waar ik achter zocht, met de Ewings kon ik zoeken op Google.
ECHO was ik vergeten, Panorama niet maar niet over geschreven en Slisse en Cesar kan ik me (nu) ook wel een beetje herinneren, als je op nog wat komt laat het maar weten.

Jillgoormans zei

dynastie of zoiets en faltytowers. gingen jullie vroeger nie bij nen boer in de buurt tv kijken

spieke zei

Dynasty was ik helemaal vergeten, zelden of nooit naar gekeken maar was wel populair.
Aan Fawltty Towers had ik van de week ook gedacht maar nog niet in het lijstje gezet.
En inderdaad in de eerste jaren van de Godshuisweg gingen we bij de boer om de hoek kijken.

Peter Stroo zei

En dan niet te vergeten de Fabeltjeskrant.

spieke zei

Hoe kon ik die vergeten ...

Een reactie posten