zondag 20 maart 2011

Deel 4 - Beeld - Foto en Video

Fototoestel en Fotografie

Een vroege herinnering heb ik aan de individuele en  klasfoto's op school. Uit het lager onderwijs herinner me nog levendig de foto op een kameel maar waar die zit weet ik niet.


Ook uit de tijd van de jeugdbeweging heb ik nog foto's, ik laat jullie meegenieten.












































































Ik heb herinneringen aan een Boxcamera zoals de eerste foto in Wikipedia. De herinnering is echter niet van thuis en ik twijfel tussen familie of buren.
De schoolfoto's werden gemaakt met een ietwat professioneler ogende boxcamera meen ik me te herinneren.

Van thuis herinner ik me een Yashica camera en de foto in Wikipedia roept zeker herinneringen op.

Ik kocht mijn eerste fototoestel toen ik in Europa begon te reizen.
Achteraf gezien heb ik er spijt van toen hoofdzakelijk dia's te hebben gemaakt.
Ik zit (momenteel nog in België) met een flinke verzameling dia's uit grote delen van Europa netjes georganiseerd in laders maar vrees dat ze niet veel meer dan een keer of twee door de projector gelopen zijn.
Het professioneel laten digitaliseren van dia's komt behoorlijk duur uit en er zijn wel mogelijkheden om het zelf te doen maar dat is zon'n omslachtige operatie dat ik vrees er wel nooit aan toe te komen, en dat vind ik dan eigenlijk toch ook weer spijtig.
Gezien de omvang van het toestel kwam ik er ook niet toe om foto's te maken bij andere gelegenheden, 't was me allemaal te omslachtig.

De digitale toestellen waren reeds behoorlijk lang op de markt toen ik besloot me ook maar zoiets aan te schaffen. Het was al bij al nog een hele brok maar toch al veel handiger om mee om te gaan en sindsdien werden er dan ook weer meer foto's genomen.
Ik woonde reeds enkele jaren in Thailand toen ik een echt compacte digitale camera kocht. Dat toestel heeft goede diensten bewezen vooral tijdens de twee bouwwerven maar ook ten dienste van dit Blog.
De flits van die camera werkte echter niet meer en ik besloot onlangs om me er maar een nieuwe bij te kopen.

Het is met digitale foto's net als met foto's op papier, je moet heel kritisch kijken wat de moeite is om bij te houden en wat je beter weggooit en ik weet uit ervaring dat je daar niet altijd drastisch genoeg in bent.

Voor het beheren en bewerken van digitale foto's op de computer bestaat een massa, vaak gratis, software waarmee je een groot aantal bewerkingen kan uitvoeren, ik beperk me meestal tot wat knippen en af en toe samenvoegen tot een panoramafoto.
Met de juiste software kan je een reeks digitale foto's voorzien van diverse effecten en desgewenst ook muziek en die combinatie afspelen als een diashow. Het resultaat kan op de computer opgeslagen worden maar ook op CD of DVD gebrand worden voor gebruik op een andere PC of DVD speler.

De ontelbare mogelijkheden om foto's online in albums te plaatsen opent een waaier van mogelijkheden om je foto's met anderen te delen, zonder deze mogelijkheden zou dit Blog er heel wat saaier uitzien vrees ik.


Viewmaster

Ik was hem bijna vergeten maar de Viewmaster was toch wel een speciaal toestelletje.
Door de techniek van stereofotografie moest je een 3D effect krijgen, met mijn ogen was dat echter niet aan mij besteed. Als je de Google afbeeldingen link opent gaan de herinneringen van mijn generatiegenoten wel loskomen denk ik.
Ik herinner me dat we thuis vooral schijfjes met toeristische zichten en (misschien) ook wel cartoons of sprookjes hadden.


Videorecorder

Ook de videorecorder was reeds lang op de markt eer ik besloot me er een aan te schaffen. Ik herinner me dat het toen toch nog een hele investering was zeker als ik het vergelijk met de prijs van de huidige DVD spelers maar ook ik wou af en toe iets kunnen opnemen om later te bekijken en zo meer vrijheid te hebben bij het plannen van andere activiteiten.
Niet zelf opgenomen films op video bekijken deed ik uiterst zelden, huren van een Videotheek nooit.

Hier in Thailand ging het in die tijd gans anders. Hier vond je hoofdzakelijk (en betaalbaar) videospelers zonder de opnamefunctie dus.
Er werden dan ook uitsluitend maar massaal zeer goedkoop gehuurde films met een slechte technische kwaliteit bekeken. De omgeving en de netheid van wat je huurde maakte dat reinigingscassette regelmatig in het toestel moest.
Om voor wat afwisseling te zorgen gingen er ook Thaise videocassettes mee naar België.


VCD - DVD speler

In België werd de videorecorder en de mini stereoketen aangevuld met een DVD speler.
Gezien die zowat alle formaten aankunnen werden daarop de CD's, MP3 CD's zowel Thais als Europees en de Thaise VCD's gespeeld.

In Thailand kochten we aanvankelijk een VCD speler omdat VCD hier veel populairder was en, wellicht vanwege de prijzen, nog steeds is. De VCD spelers konden ook heel wat formaten aan maar intussen staat er ook hier reeds lang een DVD speler enerzijds omdat de prijzen daalden en anderzijds omdat er af en toe toch ook wel gunstige DVD's  aangeboden worden.
Er worden meestal humoristische Thaise films en opnames muzikale shows gekocht. De belangrijkste gebruikers van de DVD speler zijn neven en nichtjes die in de weekends en vooral de vakanties komen vragen om te mogen kijken.
De films worden dan meermaals bekeken tot ze er genoeg van hebben waarna ze in de schuif belanden.
We hebben intussen al een paar keer van die VCD's voor een prikje (de originele prijs is al niet duur) verkocht aan Thais in Europa.


Videocamera

Over de videocamera moet ik kort zijn omdat ik er geen ervaring mee heb.
Wat ik er van zag is dat ze van vroeger heel groot, over wat compacter met de mini cassettes naar handig voor de digitale camera's die nu op de markt zijn evalueerden.
Wat volgens mij de meeste mensen niet doen is hun opnames uitzuiveren en monteren en dat maakt dat het resultaat meestal toch niet zo denderend is.
Wat de professioneel met videobeelden doet is natuurlijk andere koek maar die is dan ook met ander materiaal, zowel voor opname als montage, bezig dan de amateur.
Waar ik wel af en toe gebruik van maak is de video functie van mijn digitaal fototoestel, als je in die opnames wat knipt en plakt bekom je soms toch wel een mooi resultaat.


Computer en Internet

Iedere moderne PC heeft intussen wel een DVD reader/writer en er kan dus ook via de PC naar films gekeken worden.
Op een website als YouTube is een niet te overziene hoeveelheid videobeelden te vinden en ze zijn lang niet de enige die zich hiermee bezighouden. Je kan bij YouTube ook je eigen video's uploaden zodat ze op het internet door de hele wereld, of door wie je zelf wil, kunnen bekeken worden.
Net als bij audio bestaat er software om VCD en DVD te rippen en op de computer op te slaan.
Iets vergelijkbaars bestaat om films van YouTude te downloaden naar je computer.
Met dezelfde of andere software zijn deze beelden dan weer te bewerken, te knippen en te plakken, van formaat te veranderen en weer op CD of DVD te branden, je moet je er daarbij echter wel van bewust zijn dat je, tenzij het om eigen opnamen gaat, voor je het weet met illegale zaken bezig bent.


Film


Onder beeld heb ik toch wel een belangrijk segment over het hoofd gezien namelijk film en dan bedoel ik film bekeken in de bioscoop.

Twee films die we met de lagere school, in de
cinema die Wommelgem toen nog had, bekeken zijn De Tien Geboden en Ben Hur. Of er later in schoolverband nog film werd gekeken kan ik me niet herinneren.
Ik herinner me echter wel een soort viering en/of proclamatie in cine
Roma in mijn tijd op het Vrij Technisch Instituut van Borgerhout.


Ik ben nooit een echte bioscoopbezoeker geworden maar ik herinner me Un homme et une femme die we, als ik me goed herinner, met de “Jeugdclub” gingen bekijken.

Tijdens mijn legerdienst bij het 62A HAWK bekeek ik in de filmzaal van onze toch kleine kazerne in het Duitse Korbach een aantal films, ik herinner me echter slechts één titel Cash? Cash!
Nog twee titels die ik meen in de bioscoop te hebben bekeken zijn Mira en Turks fruit er moeten er nog meer zijn maar ...

8 opmerkingen:

Peter Stroo zei

Leuk, die oude foto's. Ik ben op dit gebied van videorecorders etc ook zeker geen early adapter. Komt ook omdat ik niet veel tv keek en kijk. Dan hoef je ook niet veel op te nemen. En series die ik mis haal ik tegenwoordig van internet af.

Videomaster Isaan zei

't is begonnen met een korte broek, en nu draagt hij er nog steeds een.... :-)

spieke zei

Er was ook een lange broeken periode maar, zonder twijfel, de korte broeken periodes zijn de plezantste :-)

Marcwonnink zei

Ik ben altijd beniewd wie ik nog zou herkennen. Toevallig zag ik uw meester Govaerts vandaag nog in het dorp. Ook bij mijn huisdokter zag ik hem reeds enkele keren en ik moet zeggen, die is nog niet veranderd, behalve de jaren, maar nog goed te poot, zoals wij zeggen.
Op de andere foto's zie ik zeker Jef Vervaele en ook Denis Steurs, of heb ik het mis ?

spieke zei

Hé Marc blij je hier bij de commentatoren te verwelkomen:-)
Die meester moet nu dan toch een heel respectabele leeftijd hebben denk ik, heb je een idee?
Op de klasfoto zou ik ook hooguit de helft herkennen denk ik en hetzelfde voor de groepsfoto van de Chiro.
Met Jef Vervaele en Denis Steurs zit je goed, verder heb je op die foto's Eddy De Groof en Harry Woodburm en op de voorlaatste foto ook Danny Vervaele.

Jillgoormans zei

ons mama heeft de foto me kamelen idd nog

spieke zei

Scannen en mailen a.u.b. :-)

Jillgoormans zei

zal aan ons mama laten weten

Een reactie posten