zaterdag 26 maart 2011

Winter in volle zomer - Deel 2

Peter Stroo, trouwe lezer en commentator op dit blog en tevens Ban Pak Suai kenner, twitterde deze week weervoorspellingen voor Thailand die niet echt met degene die ik volg overeenstemden.
Ernaar gevraagd twitterde hij me zijn bron, yr.no met de vermelding dat het Noren zijn die, volgens zijn bevindingen, deze winter zeer accurate voorspellingen voor zijn regio in Nederland gaven zowel naar temperaturen als neerslag.
Ik ging natuurlijk even kijken wat hun voorspellingen voor Nong Khai waren en vergeleek deze met die van My Forecast de site die ik volg en stelde vast dat ze dichter bij de werkelijkheid aangegeven door mijn thermometer uitkwamen dat moest ik dus maar even gaan opvolgen.

In de lange termijn vooruitzichten, die aanleiding waren tot de tweet van Peter, stond en staat weer een koude periode in het vooruitzicht.
Nadat vorige zomer lang en heet was, het regenseizoen redelijk normaal en de daaropvolgende winter lang koel maar zeker niet extreem koud maakt de huidige zomer toch wel gekke sprongen.
Zowel yr.no als My Forecast tonen namelijk, met enig verschil naar de waarden, opnieuw enkele regendagen maar ook weer voor de tijd van het jaar extreem lage maximumtemperaturen.

yr.no


My Forecast



Nu ga ik de voorspellingen van yr.no met wat extra aandacht volgen want ze hebben nog een belangrijk voordeel tegenover andere sites. Ik tikte in hun zoekfunctie Ban Pak Suai en ja hoor ze kennen het en wat meer is ze leveren een weersvoorspelling speciaal voor Paksuai.
Da's gewoon de voorspelling voor Nong Khai onder de titel Ban Pak Suai zou je dan denken maar neen zelfs als je maar vluchtig kijkt zie je dat temperaturen en regenhoeveelheden lichtjes verschillen.
Als dit alles accuraat blijkt zijn we toch weer een stapje vooruit bij het plannen van werkzaamheden in het regenseizoen.


1 opmerking:

Peter Stroo zei

Je vraagt je af hoe ze het doen. Moeten een heel goed computerprogramma hebben om zo snel die verwachting uit te rekenen.

Vandaar zaten ze met hun neerslagvoorspelling er slechts 30 minuten naast.

Hoop wel dat het warmer wordt hoor, voor 17 graden hoef ik het land niet uit :-)

Een reactie posten