zondag 28 februari 2010

Harddisk

Het is reeds langer dan een maand dat de harde schijf van mijn PC me er via een "zwart scherm" aan herinnerd dat ze er mogelijk de brui aan zou gaan geven.
Ze geeft (gaf) ter gelijkertijd het advies een nieuwe harddisk aan te schaffen en intussen, na het drukken van F2, een "back-up" te maken.
Dat laatste advies volgde ik dan ook al een tijdje en met SyncToy zorgde ik op regelmatige tijdstippen voor een synchronisatie van de data schijf van mijn PC met een folder met de naam "data PC" op mijn Laptop (Notebook zeggen we hier).


Na het drukken van F2 werkte de computer echter normaal, hardware tests van Windows Vista brachten geen problemen aan het licht en je gaat dus twijfelen of er wel echt wat mis is en wordt wat slordiger in het back-uppen.
Vorige week zaterdag was het "oeps" de computer kon geen OS vinden en startte niet meer op.
Het was enkele dagen geleden dat ik SyncToy had gelopen, dat zag er niet goed uit.
"Oef" een aantal uren later ging hij wel door zijn startprocedure en na F2 werd er meteen een back-up gemaakt.
Weer verliep de ganse week als de vorige, na F2 geen problemen te merken.
Gisteren was het echter weer van dat, er kwam geen beweging meer in de harde schijf.
Kabels losgemaakt, met de PC onder de arm achteraan op de motor naar Phonphisai.
Mijn vertrouwde computerwinkel kon harddisk's met diverse volumes aanbieden, ik hield het op eentje van 320 GB (Gig zeggen we hier), da's meteen het dubbele van degene die stuk ging maar voor de prijs van 2000 Baht moest ik het zeker niet laten.

Terug thuisgekomen begon echter het echte werk, software terug installeren.
Mijn PC en (legale) Windows Vista DVD dateren van begin 2007, intussen zijn er dus talloze updates en service pack's uitgekomen en het downloaden en installeren daarvan nam uuuuren in beslag.
Dan komt nog al de andere software die je, in een nieuwe installatie, natuurlijk met de laatste updates tracht te installeren, weer iets dat duurt en blijft duren.
We zijn intussen een dag verder en het meeste is geïnstalleerd en staat op zijn plaats, langzaam maar zeker beschik ik terug over een bruikbare machine en kan de "data" terug naar de PC gaan kopiëren.
Er ontbreken op de Laptop nauwelijks gegevens, na de crash vorige week was ik wel heel voorzichtig geworden, het zwarte scherm heeft dus wel degelijk een kleine ramp vermeden.
Het voornemen bestaat om nu de "data" op de PC te blijven synchroniseren met de Laptop.
Ik zou moeten zeggen "regelmatig" te blijven synchroniseren maar hoe regelmatig regelmatig zal zijn moet de toekomst uitwijzen.

2 opmerkingen:

PeterS zei

Als ik straks zakelijk aan de gang ga, zal ik ook zeker dat backuppen niet mogen verwaarlozen.

Gelukkig heb je niet al te veel schade opgelopen. Die 2000 baht is wel te overleven. Maar toch ook wel prijzig voor 380GB. Hier heb je inmiddels een portable harddisk van 1 TB (Terra zeggen we hier) voor nog geen 100 euro.

Unknown zei

Ik had natuurlijk wel een reactie in de richting van een externe harddisk verwacht maar dan eerder gekoppeld aan een geautomatiseerde back-up (iets wat SyncToy niet kan).
Wat de prijs van de grotere volumes was heb ik niet gevraagd, misschien nauwelijks duurder.
Hier, en dan bedoel ik Isan, zie je nog niet zo vaak externe harde schijven toch stond er onlangs eentje in de aanbieding bij Tesco maar ik heb helemaal geen idee van het volume en de prijs.

Een reactie posten