maandag 1 november 2010

Rijstoogst 2010 Update eind oktober

Donderdag beslisten we, hals over kop, om de rijst op Phu Katae te oogsten.
Mijn zus is op bezoek wat maakt dat er uitstappen gepland zijn en gezien de rijst er klaar voor was zou langer uitstellen van de oogst enkel maar risico inhouden.
De oogstmachine kwam rond de middag vrij en er werden tegen die tijd nog enkele mensen opgetrommeld om een handje toe te steken.
Omstreeks 13u00 duikelde de machine, onder internationale belangstelling, het veld in.




Het werk verliep erg vlot en door het regelmatig verplaatsen van de vrachtwagen moesten de volle zakken over een zo kort mogelijke afstand gedragen worden.































Uiteindelijk worden 81 zakken "natte" (bij manueel oogsten droogt de rijst enkele dagen op het veld alvorens gedorst te worden) thuis afgeleverd.



























Gedurende de volgende drie tot vier dagen droogt de rijst hier voor en achter het huis en bij Hay en Nong op de oprit.






























Bij het ter perse gaan is nog niet alle rijst droog en kunnen we dus nog niet inschatten hoeveel de opbrengst "droge" rijst zal zijn maar we schatten (hopen) ergens tussen de 60 en 65 zakken uit te komen.
Meer hierover binnen enkele weken bij de oogst van het rijstveld hier beneden.



5 opmerkingen:

NoodleSoupLotus zei

Weer een prachtige post mijnheer Spieke!! Geweldige foto's en video.
Mooie rijstoogstmachine trouwens. Je moet er toch niet aan denken dat alles manueel zou moeten worden geoogst!!
Verbaast me dat het niet natter was op de rijstakker na al die regen van de afgelopen maand.

Ik hoop dat de rijst snel droogt en geen kans krijgt om te gaan rotten, nu hij nog vochtig is.

Unknown zei

Beter laat dan nooit nog even reageren.
We hadden het water reeds van het rijstveld laten weglopen in afwachting van de oogst en het heeft hier reeds geruime tijd nauwelijks geregend.
De rijst is in enkele dagen gedroogd en ligt netjes opgeborgen, eerstdaags komt het rijstveld "beneden" aan de beurt.

Thierry Devos zei

Sawasdee Khrap, ik ben samensteller van een Thailandmagazine met abonnees in Belgiƫ en Nederland. Ik volg al enige tijd uw blog en merk dat u vaak goed ter pen en foto bent. Uw ervaringen als expat in de Isaan interesseren ons. Indien u interesse hebt om mee te helpen aan een artikel, gelieve mij te mailen op thierry@chookdee.be Hoeplijk tot mails, groeten.

Unknown zei

@ Thierry, mijn neus krult (een beetje) maar ik ken mijn mogelijkheden en beperkingen.
'k Neem kortelings wel contact via e-mail.

NoodleSoupLotus zei

Weer een prachtige post mijnheer Spieke!! Geweldige foto's en video.
Mooie rijstoogstmachine trouwens. Je moet er toch niet aan denken dat alles manueel zou moeten worden geoogst!!
Verbaast me dat het niet natter was op de rijstakker na al die regen van de afgelopen maand.

Ik hoop dat de rijst snel droogt en geen kans krijgt om te gaan rotten, nu hij nog vochtig is.

Een reactie posten