dinsdag 11 januari 2011

Driedaagse uitstap

Nadat we de oudste zoon en zijn echtgenote mee op vakantie in Pattaya hadden begonnen we een mogelijkheid te zoeken om ook enkele dagen met de jongste en zijn vriendin door te brengen.
Rekening houdend met de feestdagen, werk en school kwamen we uit bij 5, 6 en 7 januari en legden meteen de minibus vast.

Gezien ze in Nakhon Ratchasima, in de volksmond Korat genoemd, werken en studeren zouden we daar verzamelen. Plaay en deze keer ook Georges vertrokken met ons vanuit Paksuai, Dong kwam van Bangkok naar Korat.

Phan had een bezoek aan de Wat Luang Phor Toh in Korat op het wenslijstje staan.
Wat luang bpoo dtoh is een alternatieve transliteratie, maar ook door te Googelen op MahawiharnSikhiu, en Si Khiu kom je bij beelden van deze indrukwekkende tempel en mooie omringende tuinen.
Als je op deze link klikt en er voor kiest om ook (Panoramio) foto's te zien heb je meteen de juiste locatie.













Behalve deze foto heb ik er, zoals gebruikelijk, nog meer in een Picasa album staan.

De bezieler van de bouw van deze tempel(s) is Sorapong Chatree een Thaise filmster die regelmatig in de tempel aanwezig is en dan tijd maakt voor een fotosessie met de bezoekers.















Behalve met onderhoud en afwerking van de tempels is men ook reeds met nieuwe projecten bezig.




















































Het ganse complex is zonder toegangsgeld te bezoeken en daarenboven kan men ook nog gratis "raat naa", een dikke noedelsoep (1 van de weinige Thaise gerechten waar ik niet echt een liefhebber van ben) eten.




























Aanvankelijk hadden we ook het Khao Yai National Park in Korat op het programma staan maar besloten om dat voor een volgende keer te houden.


We verlaten Korat en zetten via Saraburi koers richting Ayutthaya waar we de eerste nacht doorbrengen in het Ayutthaya Riverside Hotel, schuin tegenover het station gelegen.


























We nemen 3 standaard kamers (800 Baht) en 1 kamer op de hooste verdieping, die is 400 Baht duurder.
Je hebt hier behalve een bad i.p.v. douche wel uitzicht over de stad maar verder is zowat alles als in de andere kamers. De volgende ochtend bleek dat wij als enige last hadden van de treinen, dat was dus ook een bonus voor de 400 Baht extra.




















Wat ook tegenviel was dat je extra moest betalen voor Wi Fi Internettoegeng (100 Baht voor 2 uur), in Pattaya was dat inbegrepen.

Bij het hotel hoort een vlottend restaurant dat gezellig, goed maar, zelfs met 10% korting voor hotelgasten, in vergelijking met Pattaya toch wel prijzig is.


























Het ontbijtbuffet was netjes en goedgevuld met Thaise en Westerse gerechten.


























Alles welbeschouwd, dus ook de ligging in acht genomen, is het hotel toch wel aan te bevelen.

Ayutthaya is bekend als oude hoofdstad van Thailand en staat op het programma van de meeste rondreizen, ik was er dan ook al eens bij mijn eerste bezoek aan Thailand, dat dacht ik althans.
Nu ik er (opnieuw?) was en weinig herinneringen loskwamen twijfel ik of het niet Sukhothai is dat ik me herinner. De oude foto's eens bekijken zou raad kunnen brengen maar ik vrees dat die nog in mijn laatste "verhuisdoos" in BelgiĆ« zitten.

Ayutthaya heeft ontelbare tempels, we hadden er vier geselecteerd die we wilden bezoeken.
De Wat Mahathat herbergt o.a. dit merkwaardige Boeddha hoofd.



















































Tweede op het programma is de Wat Phra Sri Sanphet


























Wij maken onze verplaatsingen met de minibus, sommige toeristen gebruiken olifanten als vervoermiddel.


























De derde tempel die we bezoeken is de Wat Chaiwatthanaram



















































De laatste die we hier op het programma hebben is de Wat Yai Chaimongkol die een beetje buiten het centrum gelegen is.















































Bij de eerste drie tempels betaalde de farang 50 Baht en de Thai 10 Baht, bij de laatste betaalde enkel de farang 20 Baht. Al zijn de verhoudingen in de "double pricing" aanzienlijk het gaat tenslotte om kleine bedragen waar ik me niet druk wil om maken.

Terloops ook even vermelden dat een aantal foto's manueel hun Geotag kregen omdat ik de Photo Trackr soms te laat inschakelde of omdat de batterij te snel leeg was.

Vanuit Ayutthaya zetten we (terug) koers richting Saraburi
In deze provincie willen we de Wat Phra Phutthabat - Wat Phra Phutthabat bezoeken welke een heel eind richting Lopburi gelegen is maar dat is geen probleem want ook daar willen we naar toe.


De voetafdruk van Boeddha is de reden van bestaan en de aantrekkingskracht van deze mooie tempel.



























Wat ons tijdens de ganse trip opvalt is de zorg waarmee men deze toeristische plaatsen onderhoud en de mooie tuinen waarmee de gebouwen worden omringt.

Lopburi stad is bekend om zijn Khmer tempels en zijn apen en staat eveneens op het programma van de meeste rondreizen, hier was ik, zo'n 20 jaar geleden al eens, zeker weten.

Eerst bezoeken we de Wat Phra Bat Nam Pu een tempel waar een groot aantal HIV/Aids patiĆ«nten,  vaak verstoten door hun omgeving, verzorgd worden.

































































In de voorbereiding had ik wat moeite om deze tempel te lokaliseren maar eens we in de buurt van Lopburi kwamen zag ik regelmatig, ook Engelstalige, wegwijzers maar ... de laatste kilometers stonden er enkel wegwijzers in het Thai en da's toch wel een probleem omdat de tempel wat afgelegen ligt.
Voor wie hem wil bezoeken kunnen de Geotag van de foto's en de kaartjes aan het einde van dit bericht een hulp betekenen.

We bezoeken nog Phra Prang Sam Yot en de apen in zijn omgeving.
De drie torens zijn natuurlijk nog dezelfde maar voor de rest klopt er niets meer met het beeld dat al zo'n twintig jaar in mijn geheugen zit.













































In het San Phra Kan (Kala shrine) treffen we een eenarmige aap die zich zonder concurrentie tegoed doet aan het voorradige fruit.



















































Vanwege het nog drukke autoverkeer verkies ik toch maar niet in 1 van de straatrestaurantjes te eten maar vinden een "gewoon" eethuisje wat verderop net zo lekker maar veel minder duur dan gisteren.


We logeren in het Lopburi Inn Hotel aan 600 Baht per nacht, hier is Wi Fi wel gratis en het ontbijtbuffet is, alhoewel ietsje beperkter, erg goed.
De kamers, het sanitair in het bijzonder, geven hier echter een uitgeleefde indruk er moet stilaan aan renovatie gedacht worden.



























We willen op de terugweg nog twee zaken bezoeken en het eerste is een suan dok thantawan
Gezien we vanuit Lopburi starten nemen we niet de beschreven route maar komen meteen op de weg nr. 3017 en stoppen aan het Jumpee sunflower park.












































































Verder langs de weg nr. 3017 merken we nog diverse gelijkaardige mogelijkheden tot bezoek van de velden.

Als afsluiter bezoeken we de Pasak Jolasid Dam


























We maken, voor 25 Baht per volwassene en 10 Baht per kind, een ritje over de dam en zien weer mooi aangelegde tuinen.



















































Bij het keerpunt vinden we nog een mooi wit Boeddhabeeld en natuurlijk kraampjes die snoep, drank en souvenirs willen verkopen.


























We vervolgen "binnendoor" onze weg richting Korat waarbij me opvalt dat de wegen niet altijd maar toch meestal best goed onderhouden zijn en dat investeringen doordacht en eerst op de "moeilijke" plaatsen gebeuren.
Na een laat middagmaal in Korat brengen we Taeng en zijn vriendin Pat weer naar "Wing 1", de rest van het gezelschap rijd nog ongeveer zes uur over het traject tot Paksuai.


Om een idee te hebben van afstand en reistijd berekende ik vooraf de etappes in Google Maps.
Omdat het programma soms wat wijzigde heb ik ze bij thuiskomst aangepast aan de werkelijk gevolgde weg.

1 Ban Paksuai - Wat Luang Phor Toh 
2 Wat Luang Phor Toh - Ayutthaya Riverside Hotel
3 Wat Yai Chai Mongkol - Wat Phra Phuttabat
4 Wat Phra Phuttabat - Wat Phra Bat Nam Pu
5 Wat Phra Bat Nam Pu - Lopburi Inn Hotel
6 Lopburi Inn Hotel - Pasak Jolasit Dam
7 Pasak Jolasit Dam - Ban Paksuai

Informatie over bezienswaardigheden en hotels vond ik (o.a.) via volgende link's.
Voor Ayutthaya Hotels - Info - Map
En voor Lopburi Hotels - Info

Ook de foto's in Panoramio waren een grote hulp bij de voorbereiding en dit om plaatsen te bepalen en om de bezienswaardigheid in te schatten.
Niet dat ik veel foto's heb die voor Panoramio van grote betekenis zijn maar ik ga er de volgende dagen toch enkele plaatsen om een aantal plaatsen (hopelijk) beter vindbaar te maken.

2 opmerkingen:

PeterS zei

Is weer een fraaie fotoreportage geworden. Bekende plekken ook voor mij.

Die $&^%*&$apen van Lopburi herinner ik me nog goed :-)

Peter zei

Is weer een fraaie fotoreportage geworden. Bekende plekken ook voor mij.

Die $&^%*&$apen van Lopburi herinner ik me nog goed :-)

Een reactie posten