maandag 31 januari 2011

Dossier levenseinde in Thailand - Deel 1

Inleiding


Ik citeer om te beginnen mezelf uit het bericht Levenseinde - Deel 1
In de voorbereiding van onze emigratie naar Thailand maakten we met de familie enkele afspraken.

Bij het maken van die afspraken kwam de wedervraag of, in het geval het moment voor iemand van ons gekomen zou zijn, het mogelijk is de familie in België minstens de kans te geven te overwegen naar Thailand te komen, en dat kan.
Die vraag kwam er omdat ik duidelijk de wens had uitgesproken om hier en volgens de hier geldende gebruiken gecremeerd te worden.
Eén van de reacties op dit bericht kwam van Videomaster:
Vraag ik me bij deze af, of je voordien als expat ergens, al dan niet geschreven, toelating dient te geven om hier in Thailand gecremeerd te worden?
Dit soort vragen maar ook de vaststelling dat je eigenlijk steeds met een plots overlijden rekening moet houden deed me, nog maar eens, besluiten dat ik dringend moest uitzoeken wat er nu allemaal mag, moet en kan ingeval van het overlijden van een Belg in Thailand.
Het is natuurlijk belangrijk “je zaken” steeds goed op orde hebben en ervoor te zorgen dat je Belgische en Thaise familie op de hoogte is van je laatste wilsbeschikkingen.
Ik benader de zaak hier vanuit onze eigen situatie, de lezer moet zelf uitmaken wat voor hem of haar en voor zijn of haar land van herkomst van toepassing is.
Het onderwerp is er nu eenmaal naar dat je een aantal mogelijkheden onder ogen moet zien.
Als ik volgens de logica van leeftijd eerst “vertrek” zal Phan zeker steun van de Belgische familie nodig hebben voor de administratieve afhandeling in België.
Mocht zij toch eerst gaan dan kunnen en moeten de kinderen een deel van de zaken afhandelen maar blijven er ook voor mij belangrijke stappen te zetten.
Gans anders ligt het mochten we, je kan niets uitsluiten, gelijktijdig het hoofd leggen, dan is zeker de inbreng en samenwerking van beide families noodzakelijk.
Ikzelf ben Belg, dat Phan dubbele nationaliteit heeft en dus voor haar ook de Belgische procedures moeten doorlopen worden zal door de Thaise familie wellicht over het hoofd gezien worden, daar moet onze Belgische familie dus mee over waken.
Om het “dossier” overzichtelijk en leesbaar te houden splits ik het in meerdere delen en zet die onder een nieuw label.
 

Vertrek naar Thailand voor de crematie.


Indien een mogelijk overlijden zich aankondigt met b.v. een ziekte kan je een eventuele reis voorbereiden, komt een overlijden plots is het moeilijker en moet overwogen worden of het haalbaar is.


Voor een kort verblijf in Thailand is er, voor Belgen en Nederlanders, geen visumplicht maar je moet wel in het bezit zijn van een paspoort dat nog minstens zes maanden geldig is, een ticket voor de terugreis en voldoende “middelen van bestaan”.
TOURIST VISA EXEMPTION
- According to the Interior Ministerial Announcements dated 1 October B.E. 2545 (2002), 20 December B.E. 2545 (2002), 18 October B.E. 2547 (2004) and 6 May B.E. 2548 (2005), passport holders from 41 countries and 1 special administrative region - Hong Kong SAR - are not required to obtain a visa when entering Thailand for tourism purposes and will be permitted to stay in the Kingdom for a period of not exceeding 30 days on each visit. If such foreigners enter the Kingdom at the immigration checkpoints which border neighboring countries, they will be allowed to stay for 15 days each time,  except Malaysian nationals who cross the borderline from Malaysia whose granted period of stay will not exceed 30 days each time.     
- Please note that Tourist Visa Exemption does not apply to foreigners holding Travel Document for Aliens issued by these countries.
- Foreigners entering Thailand under the Tourist Visa Exemption category must possess adequate finances for the duration of stay in Thailand (i.e., cash 10,000 Baht per person and 20,000 Baht per family).
...
Bron
In bovenstaande tekst lees je niets over de zes maanden regel en over het ticket, daarvoor moet je bij vragen en antwoorden zijn.
Q: I would like to go to Thailand for vacation for 2 weeks. I hold American passport. Do I need a visa?
A: Nationals of the United States of America and 41 other countries are eligible to travel to Thailand, for tourism purpose, with the exemption of visa and are permitted to stay in the Kingdom for a period of not exceeding 30 days.
Therefore, you do not need a visa.
However, please make sure that you are in possession of a passport valid for at least 6 months, a round-trip air ticket, and adequate finances equivalent to at least 10,000 Baht per person or 20,000 Baht per family. Otherwise, you may be inconvenienced upon entry into the country.
...
Bron
Afhankelijk van de periode waarin je moet reizen zal het vinden van een ticket vlot of moeilijk verlopen, de periode bepaald natuurlijk ook mee de prijs.
Indien je niet in het bezit bent van een paspoort en het dus met de spoedprocedure moet bestellen krijg je toch meteen met aanzienlijke kosten te maken.
Onderstaande informatie komt van de website van Ranst onze laatste Belgische gemeente.
Reispas Ranst
Alvorens in België beslissingen te nemen en uitgaven te doen moet je volgende twee zaken met de familie in Thailand overleggen.
Eerst moet je weten of er reeds toelating tot crematie is, meer hierover in het volgende deel, en ten tweede moet je navragen hoe lang ze willen en kunnen wachten op je eventuele komst.
In het eerder genoemde Levenseinde - Deel 1 kan je lezen dat er dagelijks een ceremonie met monniken is en dat er dag en nacht activiteiten zijn, dat kost natuurlijk moeite en geld.
Familie die soms ver uit de buurt woont en werkt kan ook niet onbeperkt vrij krijgen, daar moet je toch ook wel rekening mee houden.
Naar mijn gevoel moet je crematie een week tot tien dagen na het overlijden als een maximum beschouwen.

5 opmerkingen:

PeterS zei

Vooral het regelen van de zaken in het thuisland. Daar komen wij als inwoners soms al niet doorheen, laat staan een Thaise weduwe.

Goed initiatief.

jill zei

hey Marc,
ik heb hier ook al een gesprek met ons mama over gehad en gezegd dat ze alles zeer goed met u moest bespreken en alles moest opshrijven en en afprinten en bewaren als er iets met haar gebeurd neem ik wel over als je dat wil natuurlijk.we zullen alles doen om uw wens omtrent heengaan respecteren en helpen waar nodig u en Pa wanna

Unknown zei

Jill, ik ga er van uit dat ieder doet wat hij kan als het zo ver komt.
Uit wat ik reeds opzocht krijg ik de indruk dat het in ons geval allemaal wel meevalt, ik wil echter nog meer uitzoeken eer ik daarover schrijf.
Het goede voornemen is om een overzicht te maken van onze zaken hier en ginder zodat alles gemakkelijk terug te vinden is.
'k Heb nog wat werk voor de boeg.

spieke zei

Jill, ik ga er van uit dat ieder doet wat hij kan als het zo ver komt.
Uit wat ik reeds opzocht krijg ik de indruk dat het in ons geval allemaal wel meevalt, ik wil echter nog meer uitzoeken eer ik daarover schrijf.
Het goede voornemen is om een overzicht te maken van onze zaken hier en ginder zodat alles gemakkelijk terug te vinden is.
'k Heb nog wat werk voor de boeg.

Peter zei

Vooral het regelen van de zaken in het thuisland. Daar komen wij als inwoners soms al niet doorheen, laat staan een Thaise weduwe.

Goed initiatief.

Een reactie posten