dinsdag 1 februari 2011

Dossier levenseinde in Thailand - Deel 2

Administratie alvorens tot crematie te kunnen overgaan

Via de website van de Belgische Ambassade in Bangkok kom je voor richtlijnen in geval van overlijden op de website van Buitenlandse Zaken terecht waar je o.a. het volgende leest:
Als u Belg bent, worden alle veranderingen in uw burgerlijke staat geregeld door het Belgisch recht. Ook als u in het buitenland verblijft zal het Belgisch recht toegepast worden.

Als u in het buitenland woont, is het van het grootste belang dat u wijzigingen in uw burgerlijke staat aan de Ambassade of het Consulaat van België meedeelt.
Waar wordt het overlijden aangegeven?
Indien één van uw Belgische familieleden in het buitenland overlijdt, moeten de lokale overheden in principe een overlijdensakte opmaken. Indien dit niet het geval is, zal de Ambassade of het Consulaat van België de akte kunnen opmaken.
Is de buitenlandse overlijdensakte geldig in België?
Een buitenlandse overlijdensakte is rechtsgeldig in België op voorwaarde dat ze opgemaakt is door de bevoegde lokale overheid en in de vorm die in het vreemde land gebruikelijk is.
De buitenlandse overlijdensakte akte moet indien nodig gelegaliseerd zijn.


Kan de Ambassade of het Consulaat van België of de FOD Buitenlandse Zaken mij helpen bij overlijden van een familielid in het buitenland?
De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en de Ambassade of het Consulaat van België kunnen hulp bieden bij het verstrekken van inlichtingen alsook bij de repatriëring van het stoffelijk overschot en van de persoonlijke bezittingen van de overledene. U vindt de nodige inlichtingen hierover in de rubriek "Bijstand".

Uit wat volgt zal blijken dat de Thaise lokale overheid, de politie of het ziekenhuis de ambassade zal inlichten, toch lijkt het me aangewezen dat ook iemand van de familie contact opneemt met de ambassade om het overlijden te melden en eventueel richtlijnen en tips te krijgen voor de administratieve afhandeling.
Het is echter in eerste instantie de Thaise overheid die moet worden ingelicht en die voor de nodige documenten zal zorgen.
In mijn zoektocht naar de juiste procedures vond ik niets van de Thaise overheid, ik moet me dus baseren op wat ik vond op websites van ambassades, van informatieve sites, van verenigingen, …
De gevonden informatie wijkt nogal af en ik zal dan een aantal zaken naast elkaar zetten en trachten mijn interpretatie te formuleren.

Op de website van de Nederlandse vereniging Thailand - Pattaya vond ik een PDF document Draaiboek bij overlijden van NL expats in Thailand ik verzamel de PDF documenten in Google Documenten en link daarnaar.
Deze tekst zal ongetwijfeld op ervaringen gebaseerd zijn, de website van stoere.nl  verwijst er trouwens naar in het verslag “Crematie van mijn vader in Pattaya”
Toch vind ook teksten met duidelijke nuances,  ik zet dus een en ander naast elkaar.
De NVT Pattaya zegt in bovengenoemde PDF:

Het lichaam van iedere buitenlander die in Thailand thuis overlijdt (of in een
particulier ziekenhuis, of elders buitenshuis; zie hoofdstuk 2) gaat naar het Forensic
Department van het Politieziekenhuis in Bangkok. De lokale politie regelt dit vervoer,
als regel via de (gratis) diensten van de lokale Sawang Booriboon Foundation.
Op de website van de Nederlandse Ambassade lees ik:

Het Thaise districtskantoor (in Bangkok 'Kheet' en daarbuiten "amphur" genaamd), is verantwoordelijk voor het opmaken en verstrekken van een Thaise overlijdensakte. Dit gebeurd in de regel op basis van een verklaring van een arts of een politierapport.
Op de website  van de Britse Ambassade staat de link naar een PDF document met de titel “Daeth guidance”, een fragment:

Autopsies are only conducted for deaths in Thailand at the request of the
Royal Thai Police. In Thailand, most autopsies take place in Bangkok. During
the autopsy samples of organs can be removed for testing, including
toxicological studies, at the discretion of the doctor without consent of next of
kin. Next of kin are not informed about the removal of these samples or their
retention by the Thai authorities. 
Once the Thai authorities are content that no further examinations need be
made, the deceased’s body can be cremated in Thailand or returned to the
UK before tests on removed organ samples are completed.
Ik geef nog drie links waar gelijkaardige informatie te lezen is.

Anglo Info Thailand
Pattaya Expats Club
Shop Window on Lifestyle

De samenvatting die in van dit alles voor mezelf maak is dat hoe dan ook zo snel mogelijk de politie moet ingeschakeld worden en, al dan niet via de politie, ook een dokter.
Als je komt te overlijden na een ziekte, ten gevolge van een ongeval, van ouderdom, … wanneer een dokter dus een medische oorzaak kan aanwijzen, zie ik geen problemen.
Indien je echter plots, onverklaarbaar, veel te jong, … in mogelijk verdachte omstandigheden dus, komt te overlijden is verder onderzoek, tot en met autopsie, niet uitgesloten.

Ik ga ervanuit dat om op de Amphur het overlijden te kunnen aangeven steeds een politierapport en een een medisch rapport nodig zal zijn.
Of er, zoals gebruikelijk bij een Thais overlijden, ook door de Phu yai ban een document moet opgemaakt worden is me niet duidelijk maar ik vermoed dat het politierapport dit vervangt.

In mijn geval heb ik een medisch dossier in de plaatselijke Sathani Anamai (health station), ben ik gekend in het Pisaivet Hospital in Phon Phisai en via de Blood Bank in het Nong Khai Hospital.
Administratief voldoe ik steeds aan de eisen van Immigration, ben ik met mijn gele Thabian ban geregistreerd op de Amphur in Phon Phisai en zijn we goed bekend met een in Paksuai wonende politieman.
Ik ga er dus van uit dat, in normale omstandigheden, het bekomen van de nodige documenten niet al te veel problemen gaat opleveren.

Eens de overlijdensakte opgemaakt kan verder gewerkt worden aan de organisatie van wat voor mij  dus een crematie volgens de lokale gebruiken moet worden, hierover en over andere mogelijkheden meer in weer een volgend deel.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Marc,
Ik blijf jou opzoekingen op de voet volgen. Ik begrijp dat dit geen aangename opzoekingen zijn maar toch wel heel belangrijk voor je Thaise familie en ook voor je Belgische familie.

PeterS zei

Ik vind het een prima initiatief. Zeker met de komende aanpassingen op zakelijk gebied ook eens goed om hier aan te denken. Je kunt immers nooit zijn dat je nog tijd genoeg hebt om het wel allemaal te regelen.

Vraag die me nu even overvalt (en waarvoor ik vooralsnog te lui ben om het helemaal uit te zoeken), hoe gaat het als je 2 nationaliteiten hebt? De Thaise en een Europese?

Kan me voorstellen dat de Thai niet alles uit de kast halen als de overledene de Thaise nationaliteit heeft, de noodzaak is er voor hun immers niet.

Dat zou dan een probleem kunnen zijn voor het eveneens betrokken Europese land.

Unknown zei

@ Lut, het is niet het plezantste onderwerp maar eens ik er door ben hebben jullie en mogelijk nog anderen er wat aan.

@ Peter, voor jou is er met je zaak inderdaad een bijkomend aspect.
De vraag die je hebt i.v.m. dubbele nationaliteit komt zeker nog ten dele aan bod.
Er kunnen echter verschillen zijn tussen België en Nederland. Daar waar ik op Nederland gerichte informatie tegenkom zal ik die zeker vermelden maar ik zoek natuurlijk vooral in België.

Peter zei

Ik vind het een prima initiatief. Zeker met de komende aanpassingen op zakelijk gebied ook eens goed om hier aan te denken. Je kunt immers nooit zijn dat je nog tijd genoeg hebt om het wel allemaal te regelen.

Vraag die me nu even overvalt (en waarvoor ik vooralsnog te lui ben om het helemaal uit te zoeken), hoe gaat het als je 2 nationaliteiten hebt? De Thaise en een Europese?

Kan me voorstellen dat de Thai niet alles uit de kast halen als de overledene de Thaise nationaliteit heeft, de noodzaak is er voor hun immers niet.

Dat zou dan een probleem kunnen zijn voor het eveneens betrokken Europese land.

Een reactie posten