maandag 4 juli 2011

Thai General Election 2011

Ik begin dit bericht op zondag 3 juli 2011 14u30 terwijl de Parlementsverkiezingen nog (een half uurtje) aan de gang blijven.
Toch hoor ik op het Belgische radionieuws al de ganse ochtend verklaren wie, op basis van de opiniepeilingen van de laatste weken en dagen, zal winnen en waarom.
Laten we voor een betere indicatie toch maar wachten op de resultaten van de exit polls welke voor kort na het sluiten van de stembureau's zijn aangekondigd.
De laatste uren lees ik steeds vaker dat de voorlopige resultaten reeds omstreeks 18u00 bekend zouden zijn en dat lijkt me een sterke prestatie.

Sinds gisterenavond 18u00 is het hier verboden propaganda te voeren via welke weg dan ook Twitter en Facebook inbegrepen.
Gevolg is ook dat gisteren alle verkiezingspropaganda uit het straatbeeld verdween, als je weet dat er hier langs de weg om de ongeveer dertig meter een bord stond zal dat een hele klus geweest zijn. Ook de dag in dag uit rondtoerende pick-up's met posters en vooral sterke geluidsinstallatie zijn eindelijk verdwenen.
En dan mogen we van geluk spreken dat hier slechts zeven van de +/-40 in het land actieve partijen aan de verkiezingen deelnemen.


We arriveren omstreeks 13u40 bij het "kiesbureau" en het is hier erg rustig.


Phan heeft niet veel tijd nodig om haar stem uit te brengen en het is nu wachten op de eerste resultaten.


De exit pollers houden woord en enkele minuten na 15u00 lees ik op Twitter de eerste resultaten en die zijn verbijsterend. Zo'n 20 minuten later zijn een drietal exit polls gekend en die gaan allen dezelfde richting uit, als dit zich in de tellingen bevestigd hebben de Thaise kiezers een wel erg duidelijke uitspraak gedaan!

De EC (Election Commission) maakt zijn voorspellingen minder waar en als ik omstreeks 22u30 afsluit zijn de uitslagen nog ver van volledig en sterk afwijkend van de exit polls al blijven het dezelfde winners en verliezers.

Zelfs de uitslagen die ik vanochtend lees zijn nog niet volledig maar het is wel duidelijk dat Thailand zijn eerste vrouwelijke eerste minister krijgt en er zijn ook al speculaties naar de te vormen coalitie.
Want ook al behaald de winnende partij met 262 van de 500 zetels een absolute meerderheid om in het Thaise systeem "comfortabel" te besturen is er meer nodig.



Wat mij meer dan raar overkomt is dat drie exit polls de bal, voor wat betreft Bangkok en de opkomst, zo misslaan.
Bij de reacties in de Bangkok Post Online legt iemand de link tussen de kleinere opkomst en de gewijzigde verhoudingen, 't is misschien vergezocht maar in Thailand is niets onmogelijk.

4 opmerkingen:

Peter Stroo zei

En nu komt het allerbelangrijkste: een regering vormen. Ik hoop dat Thailand weer eens een stabiele politieke periode tegemoet gaat, maar ik vrees het ergste.

spieke zei

Binnen de 24 u is de coalitie reeds gevormd, wat een verschil met BelgiĆ« :-), maar de postjes invullen en een programma uitwerken is natuurlijk nog wat anders.
Ik denk dat de eerste drie vier maanden relatief rustig zullen verlopen maar daarna ...

TGENTeneeRke zei

Ik huiver wanneer de nieuwgekozen kandidaat eerste minister, haar eerste twee actiepunten opnoemt...amnestie voor haar vader en daarna de verjaardag vieren van de koning, die al 2 jaar verblijft in een afgeschermde verdieping wegens een diepe hardnekkige depressie. We zijn nu bijna 2 weken verder en ik zie niets anders dan ruige gevechten achter de schermen voor de postjes en de potten smeer. Ik begin bijna compassie te krijgen met de kiezers.

spieke zei

Ik ga politieke discussie blijven vermijden op dit blog.
Als er al amnestie komt is dat niet voor haar vader maar haar grote broer ;-)

Een reactie posten