dinsdag 12 juli 2011

Rijstoogst 2010 - Correctie financiële evaluatie

Zaterdag, op weg naar het Danang restaurant in Nong Khai, zag Phan dat de inkoopprijs van witte rijst gestegen was tot 180 Baht/12 kg, we verkopen een deel was het prompte besluit.
Maandag moesten we naar Udon Thani en we namen dus 35 zakken rijst mee om in Nong Khai te verkopen.

Het was regenachtig dus we namen de nodige voorzorgen.


De prijs bleek sinds zaterdag nog 8 Baht gestegen, Yingluck effect zei de inkoper meer lachend dan ernstig vanwege de verkiezingsbelofte van Pheu Thai.

Twee belangrijke bewerkingen voor de inkoper (en natuurlijk ook de verkoper) is wegen en kwaliteitscontrole.



Als alles in orde blijkt kan er "gelost" en terug gewogen worden.


En zodoende heb ik extra gegevens in handen om mijn financiële evaluatie te herzien want daar is reden toe.

De inkoopprijs is een meevaller, de enige.
Een tegenvaller is dat 35 zakken rijst 788 kg blijken te zijn en dat is 22,5 kg/zak, ik rekende vorige keer met 24 kg/zak.
Nog een tegenvaller is dat ik vorige keer over het hoofd zag dat de inkoper 10% van je aangeleverde gewicht aftrekt voor vochtigheidsgraad en onzuiverheden.

Ik heb dus mijn berekeningen nog een keertje opnieuw gemaakt, deze keer in een werkblad om in de toekomst op dezelfde manier te kunnen rekenen, en houd nu nog een meerwaarde van 24,5 % op de investering van 2010 en dat is nog steeds niet slecht te noemen.

Ter vergelijking berekende ik ook even wat het rendement zou zijn als we alle rijst verkochten en dan blijft een rendement van 3 %.
Mochten we alle rijst aan winkelprijs kunnen verkopen zou het rendement 70,5 % bedragen.
Het blijven natuurlijk ramingen die met de extra gegevens natuurlijk wel een beetje accurater werden.

Niet dat ik er voorheen aan twijfelde maar de "marges" die genomen worden tussen de landbouwer en de koper in de winkel zijn toch wel aanzienlijk.
We moeten dus, als de gelegenheid zich voordoet, niet twijfelen om gepelde rijst te verkopen aan een prijs die het midden houd tussen wat we bij verkoop als ruwe rijst krijgen en de winkelprijs.

2 opmerkingen:

TGENTeneeRke zei

Dank voor het overzicht. Een zeer aangename verassing. Ik vind het rendement zeer meevallen. Sterker nog, ik hoor andere klagerige geluiden bij lokale rijstboeren. Doen ze iets verkeerd? Of zijn het azijnpissers?

spieke zei

Je zal ongetwijfeld weten dat plannen, rekenen, budgetteren, budgetcontrole voor de meeste eenvoudige boeren hier ongekende begrippen zijn en hun inschatting is dus vooral gevoelsmatig.
Velen moeten onmiddellijk na de oogst aan vaak slechte prijzen verkopen om leningen te betalen enz.Maar zoals overal ter wereld is het ook hier voor de boeren nooit goed.

Een reactie posten