donderdag 15 november 2007

Git-ja-gam - กิจกรรม - activity

In schoolverband is dit een samenvatting voor activiteiten die niet rechtstreeks met de studie te maken hebben. In Thailand vallen de opening met groet aan de Thaise vlag, activiteiten ter ere van het Koningshuis, activiteiten die de naam en faam van de school hooghouden, sportactiviteiten, ... onder deze noemer.
Het is echter zo dat ze een wezenlijk deel uitmaken van het programma, en dat er "voldoendes" voor moeten  gehaald worden.

Dit bericht sluit natuurlijk aan bij het vorige, Studeren, ... , en dan vooral bij deze opmerkingen:
Eigenlijk moest hij tijdens een extra "term" (een deel van een derde jaar dus) met een aantal "werkstukken" wat onvoldoendes ophalen om een getuigschrift te kunnen krijgen. ...
Nadat Tang al zijn werk had ingeleverd en wachtte op een o.k. van de school ...

We vonden dat het nieuws van de school i.v.m. het definitieve getuigschrift wat lang uitbleef, bij telefonische contacten kregen we de boodschap dat Tang eens moest langskomen geen duidelijke reden waarom echter. We besloten dus maar zelf langs te gaan.
Toen ze op het secretariaat de gegevens opzochten  wisten ze meteen te zeggen dat Tang voor een aantal vakken onvoldoendes had, maar ook voor twee "termijnen" onvoldoendes op "Git-ja-gam", en dat was nieuw (voor ons).
Op mijn vraag wat dan de waarde was van het voorlopig document dat Tang eerder kreeg vertelden ze ons dat dat een bewijs was dat hij de studies gedaan had, niet dat hij geslaagd was.
De leraar waarvoor Tang onvoldoendes had "hersteld" had zijn cijfers nog niet doorgegeven, maar "Git-ja-gam" was een probleem.
We werden doorverwezen naar een bureel waar ze toezicht op houden op "Git-ja-gam", en daar vertelden ze ons dat Tang 15 dagen voor de school moest komen werken om dit probleem te regelen.
Na de uitleg dat hij 700 km van huis reeds aan het werk was kregen we een alternatief voorstel, 500 Baht/termijn "steungeld" voor de school + 50 Baht/termijn administratiekosten, wij gaven ons akkoord (wat doe je anders).

Terwijl we daar de zaken regelden leerde ik weer heel wat bij (daar dient een school toch voor), ik begrijp nu redelijk goed de betekenis van "Git-ja-gam", ik zag met eigen ogen dat vandaag (iedere dag misschien?) een 15/20 "studenten" hetzelfde probleem kwamen "regelen".
We vernamen van de verantwoordelijke dat de meeste klassen 30/35 leerlingen hebben en dat per klas zo ongeveer 4/5 leerlingen aan de "activiteiten" deelnemen, de rest moet de zaken "regelen".

Tang wist natuurlijk van dit probleem (al zegt hij dat volgens hem alles bijgewerkt was) maar verzweeg het wetende dat wij dat wel voor hem zouden regelen.
Hij is er vanavond wel (krachtig, maar op een afstand van 700 km ...) over aangesproken door zijn moeder,

Of dit alles educatief een goede manier van handelen is laat ik in het midden, het is de manier waarop hier de zaken verlopen en daar moet je, het elfde gebod indachtig, mee (leren) leven.
Volgende week zou zijn getuigschrift klaarliggen kregen we uiteindelijk te horen.

Origineel bericht van 15 november 2007 bewerkt op 23 april 2009 voor "Blogger".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten