vrijdag 3 juni 2011

Deel 8 - Sociale Netwerken (Blog - Foto - Video)

Weblog of Blog

Zoals eerder vermeld deed ik wat experimenten met een website maar wat ik ook probeerde ik was nooit helemaal tevreden alhoewel ... de website die ik maakte over de bouw van het huis van mijn schoonzuster en zwager was toch wel het beste dat ik op dat gebied produceerde, de rest is intussen geschiedenis.

Ik ben uiteindelijk (terug) bij Blogger terechtgekomen en aangevuld met wat externe gadgets ben ik best tevreden met de mogelijkheden daar.
De blog bij het eerder genoemde seniorennet was lang niet zo fraai en lang niet zo gebruiksvriendelijk maar omdat daar een erg grote groep bloggers actief is krijg/kreeg ik daar wel wat aandacht.
Momenteel tracht ik via die blog de link te leggen naar Blogger maar heb het steeds moeilijker om mezelf te verplichten het daar up to date te houden.

Er zijn enkele goede redenen dat ik tot "bloggen" kwam.
Ik wou op één of andere manier ervaringen die ik hier opdoe noteren om de herinneringen levendig te houden, een soort dagboek maken dus.
Als ik dat op regelmatige basis zou gaan doen betekende dit meteen dat familie en vrienden de mogelijkheid hadden om zich een beeld te vormen van ons reilen en zeilen hier.
Ten derde wou en wil ik de, om welke reden dan ook, in Thailand geïnteresseerde een alternatief maar realistisch beeld geven van de gang van zaken in dit land. In dit verband is de Disclaimer echter een belangrijk element dat ik bij deze nogmaals onder de aandacht wil brengen.

Dat Blogger net als Picasa Webalbums en YouTube Google producten zijn maakt dat ze geïntegreerd met elkaar samenwerken en dat ik het makkelijk heb om de blog te illustreren, iets wat ik toch wel belangrijk vind.
Sinds ik een aantal foto's ook van een Geotag begon te voorzien worden die in Picasa meteen op een kaart gezet wat het oriënteren voor de geïnteresseerde lezer nog makkelijker maakt.
Ik veronderstel dat de meeste lezers de weg naar mijn ...

Picasa Webalbums

die zich hier bevinden reeds vond.
Picasa is enerzijds interessant als online back-up van je foto's, anderzijds kan je het als sociaal netwerk gebruiken om foto's te delen en rechtstreeks in het album commentaar op je foto's te ontvangen.
Voor mij is de belangrijkste functie dat ik in mijn blogberichten heel makkelijk foto's vanuit Picasa kan toevoegen.

Wat Picasa doet voor foto's doet ...

You Tube

voor video's en mijn "kanaal" heeft vooralsnog een eerder beperkte inhoud.

Panoramio

Is een andere dienst van Google waar je foto's kan uploaden en ze aan een kaart vastpinnen, Picasa is niet noodzakelijk maar wel erg makkelijk om foto's toe te voegen.
Ik heb Panoramio reeds enkele malen als erg nuttig ervaren bij het zoeken naar de locatie van bezienswaardigheden en ben er stelselmatig een aantal foto's op de kaart aan't zetten.

Posterous

tenslotte is geen Google product en ik ben in tegenstelling van wat de link zou kunnen doen vermoeden niet van plan om Blogger te verlaten.
Aanvankelijk wil ik deze Blog gaan gebruiken voor beeldmateriaal met kleine stukjes tekst.
Posterous is heel gebruiksvriendelijk en geeft me extra opslagruimte voor foto's.

Een recente reeks van problemen bij Blogger, waarbij ik toch wat tekst en aanpassingen verloor, hebben me doen beseffen dat ik voor een back-up moet gaan zorgen.
Blogger heeft hiervoor ingebouwde tools maar misschien geeft Posterous hier ook wel mogelijkheden, 'k moet er nog over nadenken en mee experimenteren.


Ik verklaarde in vorig bericht dat ik het geen goede politiek vind om statistieken op de inhoud te laten primeren, dat wil echter niet zeggen dat ik statistieken helemaal onbelangrijk vind.

Blogger heeft sinds 2009 ingebouwde statistieken die o.a. bijhouden welke je populairste berichten zijn, je ziet een deel van dat resultaat trouwens in de rechterkolom.
Het zijn de zoekmachines die maken dat Emigreren naar ..., Ziekteverzekering in ..., Nieuw Paspoort ..., op de hoogste plaatsen staan.
Wat me enigszins verwonderd is dat enkele berichten uit deze reeks zo hoog scoren en ook de interesse in het rijst telen vind ik niet vanzelfsprekend.
In de tijd dat ik dagelijks blogde over de evolutie van ons bouwproject had ik daarvoor een vast publiek, nu krijgt de afgesplitste blog een eerder beperkt aantal bezoeker waarvan sommige echter erg diep in de blog graven en dat is iets dat ik ook op de website van mijn zwager vaststel.

Je wil jezelf natuurlijk ook beeld vormen van hoe mensen op je blog terechtkomen en daarbij zijn, behalve de trouwe lezers, de zoekmachines de grootste aanbrengers.
De Nederlandstalige Thailand forums waar ik het eerder over had leveren ook hun deel en het aandeel van seniorennet is dalende maar nog steeds belangrijk.
Regelmatig reageren op andere blogs, niet noodzakelijk Thailand gebonden, brengt ook lezers naar mijn blog.

Ik ben sinds een tijdje, eerder schoorvoetend, actief op de populaire sociale media Facebook en Twitter, maar da's stof voor het volgende stukje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten