zaterdag 4 juni 2011

Deel 9 - Sociale Netwerken (Facebook en Twitter)

Facebook
Ik vermoed dat het niet echt nodig was de link naar de Wikipedia over Facebook te leggen maar deed het voor de volledigheid toch maar.
Ik vertelde reeds over een experiment om de contacten met de familie te onderhouden via een mini forum, iets wat duidelijk mislukte.
De e-mail contacten met familie en vrienden zijn wisselend, er zijn enkele regelmatige contacten de meeste zijn eerder sporadisch.
De wetenschap dat het jongere deel van de familie actief is op Facebook deed me besluiten toch ook maar een account te openen. En ja hoor, ik weet nu weer een beetje waar dat deel van de familie mee bezig is.
Bij mijn Facebook vrienden zitten ook een aantal ex-collega's en het eerder sporadisch iets van hen horen is toch ook wel leuk.
Via de afgeschermde "berichten" in Facebook krijg ik makkelijker contact dan via e-mail, en dat helpt ook.

Voor de rest ben ik niet zo onder de indruk van wat mensen met Facebook doen.
In korte berichtjes zeggen waar je mee bezig bent, wat je van plan bent, laten weten hoe het met je gaat en foto's, filmpjes en link's delen is wat mij betreft o.k.
Om activiteiten en/of acties onder de aandacht te brengen is het ook een enorm sterk medium kijk maar naar de Arabische lente.
Waar ik minder begrip voor opbreng zijn de "spelletjes' die via Facebook gespeeld worden, dat is echt niet aan mij besteed.
Als ik zo af en toe eens doorklik naar de pagina's van vrienden van vrienden stel ik vast dat wat volwassenen op Facebook plaatsen vaak niet boven het niveau van een puber uitkomt maar ook dat sommige "jongeren" dingen plaatsen die je van hen niet dadelijk verwacht wat dan weer voor evenwicht zorgt.

In de hoop om via Facebook ook de blog onder de aandacht te houden koppelde ik een "Facebook Pagina"  waar de blogberichten verkort gepubliceerd worden aan mijn account.
Het was de bedoeling Facebook gebruikers zo een soort abonnement te bezorgen maar de dienst heeft nog niet veel succes, wat niet is komt misschien nog hoop ik dan maar.

Gewoon een keertje naar de pagina gaan en op het duimpje klikken maakt je, als jezelf Facebook gebruikt natuurlijk, een "fan".


Twitter
Ongeveer gelijktijdig met Facebook opende ik een Twitter account.
Net als bij Facebook had hik de hoop dat Twitter zou helpen de blog onder de aandacht te houden, of dit ook echt gebeurt weet ik eigenlijk niet.
Wat ik wel weet is dat er onder de vaste lezers enkele Twitteraars zitten die langs deze weg een signaal krijgen als er nieuws op de blog staat en daar heeft Twitter dus zijn nut.
Ik gebruik trouwens twitterfeed om het doorsturen van blogberichten naar Twitter en Facebook te automatiseren de nieuwe posterous blog zorgt hier zelf voor.

In mijn Twitter account heb ik momenteel nog niet veel volgers of gevolgden omdat ik heb me er nog te weinig in verdiept heb maar ik vind het intussen toch al een stuk interessanter dan Facebook.
Ik heb al wel sterk de indruk dat het gebruik in België/Vlaanderen danig achterblijft vergeleken met Nederland en zelfs Thailand.

Ik heb op mijn computers TweetDeck geïnstalleerd en krijg om het uur een notificatie van binnengekomen Twitter en Facebookberichten.
Zelfs met mijn erg beperkt aantal gevolgde personen is toch altijd wel wat en ik vraag me dan ook af hoe Facebookers - Twitteraars met enkele honderden gevolgden daar mee omgaan zeker als ze ook nog moeten werken of studeren.


Smartphone

Ik had de smartphone natuurlijk reeds bij telefonie of foto en video kunnen bespreken, toch denk ik dat hij hier op zijn plaats is.
Zelf heb ik er (nog) geen en ik moet dus, tegen mijn gewoonte in, enkel van veronderstellingen uitgaan.
Ik denk namelijk dat degenen die de meeste mogelijkheden van een smartphone gebruiken ook de intensieve gebruikers van Facebook en vooral Twitter zijn.
Het steeds even kunnen kijken en snel reageren, het kunnen maken en versturen van foto of video, het vaak kunnen meesturen van een exacte locatie waar je bent zijn functies die ik bij enkele van de door mij gevolgde Twitteraars opmerk.

Ik schreef eerder reeds dat we regelmatige gebruikers zijn van Skype, ook van de SMS en chatfunctie die daarin ter beschikking is.
Zoals je in de vorige link kan lezen wekt dit nu ook gratis (van Skype naar Skype althans) via een smartphone en dat maakt het toch weer wat interessanter voor de Skype gebruikende bezitters.

In heel dit verhaal is het echter de dure aanschaf en het niet goedkope gebruik dat velen met mij nog wel een tijdje van dit speeltje weg zullen houden.


Van de griffel waar ik het in het eerste stukje over had tot de smartphone waar ik hier mee afsluit is er in de zestig jaar dat ik op deze wereld ben een hele weg afgelegd.
Wat er nog staat te gebeuren in de tijd die mij nog rest is niet te voorspellen, ik ga zo lang mogelijk trachten te volgen al zal het van op enige afstand zijn.

4 opmerkingen:

Peter Stroo zei

Ik vind Twitter echt geweldig, zit tegen verslaving aan. Heb veel mensen in mijn woonplaats via Twitter leren kennen en daardoor zelfs politiek actief geworden.

Facebook... tja, ik heb een account (volgens mij) maar ben al meer dan twee jaar niet ingelogd. Heb ook geen idee wat mijn password is. 

spieke zei

Toeval, onmiddellijk na mijn tweet met de opmerking over FB gebruikers is er een tweet van Jean Blaute (bekend muzikant).

NoodlesoupLotus zei

Mooi overall overzicht Spieke!!

Kris zei

In Thailand is LINE super bekend en heel veel gebruikt

Een reactie posten