donderdag 9 juni 2011

Rijstoogst 2011 - Update begin juni

Sorry, maar wie geen interesse heeft in dit soort berichtjes moet ze gewoon laten voor wat ze zijn.
Zoals in het dossier communicatiemiddelen aangehaald krijgen ze meer lezers dan ik verwachtte en ze hebben een belangrijke dagboek functie voor onszelf.

Laat me beginnen met een vrolijke noot.
Ik had Phan mijn "oud" fototoestel meegegeven naar Phu Katae en de eerste pogingen leverden eigenlijk enkel een aantal ongewilde video's op, ik plakte ze samen onder de titel "bloopers".
Na een telefoontje naar huis had ze de instellingen wel degelijk onder de knie zoals verderop zal blijken.



Niettegenstaande de weervoorspellingen ons de laatste drie weken steeds goede hoop gaven vielen er slechts enkele stevige buien ... hier in Pak Suai althans.
Vaak hoorden we over zware regen in Phon Phisai, Ban Dua, Nong Khai, ... waar wij de druppels konden tellen. Er is dus twee maal water gepompt bij de plantjes op Phu Katae o.a. om de meststoffen hun werk te laten doen.
























Zes en zeven juni, ruim een maand na het zaaien, waren vooropgesteld om op Phu Katae te planten.

Eerste werk is het uittrekken van de jonge plantjes en samenbinden in bussels.























Gezien het gebrek aan regen moet het ganse veld, met een deze keer wat grotere pomp, onder water gezet worden, gelukkig hadden we een bijna voldoende voorraad en een gulle buur.























Het ganse veld moet nu gefreesd en genivelleerd worden wat bij de samengevoegde compartimenten heel wat extra werk (vanzelfsprekend tegen extra betaling) kost.























Maar alles verloopt vlot en in de namiddag kan reeds met planten begonnen worden.























Dinsdag ging ik even mee om het geleverde werk te bekijken en kon vaststellen dat de loonwerker knap werk leverde bij het samenvoegen van de compartimenten.























Ook de planters hadden reeds flink wat werk geleverd, mooi gelijkmatig en op vraag van de werfleidster dicht bij elkaar.
























Hoofdreden waarom ik mee moest was om mijn goedkeuring te krijgen over onderhandelingen die gisteren reeds gevoerd werden. Phan wil volgend jaar nog twee wallen laten weghalen.
Om de zo ontstane compartimenten genivelleerd te krijgen moeten dan wel een tiental wagens grond aangevoerd worden maar we komen dan inderdaad tot een fraai uitziend rijstveld, we gaan  hier voor gaan.












Nu moet het de eerstvolgende dagen stevig gaan regenen of er komt weer "ya khum" sproeien aan de orde om te voorkomen dat we veel onkruid tussen de rijst krijgen.

De laatste foto die ik hier toon gaat over het niet onbelangrijke HRM
Het uittrekken van de jonge plantjes wordt per bussel afgerekend, het planten is in dagloon en er is dus een beetje rekenwerk te verrichten.























Zoals gebruikelijk staan er meer, deze keer veel meer, foto's in het album.



1 opmerking:

Lutgart Spoormans zei

Hey Marc, ik heb enorm veel respect voor de rijstplanters. Met de voeten in het water staan en steeds krom gebogen. Ik doe het hen zeker niet na.

Een reactie posten