zaterdag 3 december 2011

Rijstoogst 2011 - Evaluatie

" Van de vier geoogste vakken houden we 21½ zakken droge rijst over.
Phan hoopt dat het vak dat we over enkele weken zullen oogsten ook nog eens 5 zakken zal opleveren wat de totale oogst hier "lang ban" toch nog op 30 zakken zou brengen. "

't Is echter anders gelopen, in plaats van 5 zakken halen we er met veel goede wil 2½ van dat laatste vak wat het totaal op 27½ zakken brengt tegenover 59½ vorig jaar een minder opbrengst volledig te wijten aan de twee overstromingen die we hier in het dorp te verwerken kregen.
De evaluatie, voor wat betreft zakken en gewicht, in een vergelijkende tabel:









Financieel heeft de overstroming natuurlijk ook gevolgen.
De vergoeding van het "rampenfonds" voor de eerste overstroming staat op de rekening maar overstijgt nauwelijks de prijscompensatie die vorig jaar uitbetaald werd.
Het valt af te wachten of de extra schade door de tweede overstroming nog zal gecompenseerd worden maar zoals het er nu voorstaat is de balans tussen uitgaven en opbrengst, met dezelfde berekeningswijze als vorig jaar, in evenwicht geen winst of verlies dus en daarmee rekenen we onszelf bij de gelukkigen.

Ik moet toch ook even benadrukken dat we de laatste jaren uitgaven doen, naar verbeteringen van het veld en aanschaf van materialen zoals zakken en blauw net waarop de rijst ligt te drogen, die je eigenlijk op meerdere jaren moet afschrijven.
Als ik de opvolging zoals ik ze nu doe enkele jaren volhoud zou de opbrengst per Rai in rijst maar ook in Baht er beter moeten gaan uitzien.


Het rijstveld op Phu Katae is 4 Rai wat een opbrengst van 414 kg/rai betekend.
Voor het veld Lang Ban dat 2½ Rai is reken ik met de gegevens van 2010 om een vergelijking te kunnen maken en kom zo op 540 kg/rai.
Hiermee is nogmaals bewezen dat de grond hier merkelijk vruchtbaarder is dan die op Phu Katae maar dat voordeel vervalt om de "x" jaar vanwege overstromingen.

Ik ben natuurlijk benieuwd hoe dit staat tegenover de gemiddelden voor Thailand (of liever nog Isan) maar ik kom nogal wat uiteenlopende en verouderde cijfers tegen.
Ik wil toch enkele bronnen meegeven:

In de ASEAN Agricultural Commodity Outlook vind ik recent cijfermateriaal.










Omgerekend betekenen 2,81 Ton/Hectare (2810/6,25) 449,6 kg/rai en met onze (gemiddelde) opbrengst onder normale omstandigheden komen we hier wel in de buurt.

In het Rice Marketing System in Thailand geven oudere cijfers een toch merkelijk lagere opbrengst.









En in BRIDGING THE RICE YIELD GAP IN THAILAND lees je weer lichtjes afwijkende cijfers.

















Tijdens het speurwerk naar bovenstaande gegevens las ik de verklaring van een farang als zou er +/- 4000 Baht/Rai netto te verdienen zou zijn met het verbouwen van rijst. Ik ging weer even aan het rekenen met de cijfers van 2010

Met de zelfde berekening waarin ik 40 zakken rijst aan verkoopprijs in de winkel reken en de rest aan de verkoopprijs als ruwe rijst kom ik aan een financiële opbrengst van +/- 1500 Baht/Rai

Mochten we alles als ruwe rijst verkopen daalt de opbrengst naar +/- 250 Baht/Rai

Mochten we alles als gepelde rijst aan winkelprijs kunnen verkopen stijgt de opbrengst naar +/- 4250 Baht/Rai

Ook deze cijfers zouden er ietsje beter gaan uitzien mocht ik een aantal gemaakte kosten over meerdere jaren spreiden (wat hopelijk in de komende jaren zal bewezen worden).

4 opmerkingen:

tGENTeneeRke aan de Mekong zei

Ik heb dit gedetailleerde verslag met genoegen gelezen. Ik heb des te meer belangstelling voor het cijfermateriaal, omdat ik gegevens aan het verzamelen ben voor een kleischalig project in Nam Bua Lampu. Ik ben de kosten en baten aan het vergelijken van de kweek van zaden (courgettes en bitterkomkommer). Daarnaast wil ik graag weten hoe dat moet vergeleken worden met de investeringen en opbrengsten voor de rietsuikerteelt. Ik heb wel cijfers gekregen van locale boeren, maar heb nog geen statischtisch materiaal gevonden.

spieke zei

Hey Roel, ik zag in mijn statistieken dat nogal wat mensen informatie zoeken over het verbouwen van rijst.
Degene die dat doen in het Nederlands komen dan bij mij terecht omdat er over dat onderwerp natuurlijk niet zo veel in het Nedelands te vinden is.
'k Zou dus zeggen zoek in het Engels en geef Thailand mee in de zoekterm.

'k Moet nogmaals benadrukken dat ik eigen verbruik aan winkelprijs meereken wat op zich wel realistisch is.
Wat ik nog niet eerder benadrukte is dat wij 99% met loonwerk doen.
Als je zelf de handen uit de mouwen wil steken kan dat de cijfers natuurlijk nog beïnvloeden.

tGENTeneeRke aan de Mekong zei

Ja Marc, de berekeningen zijn alleszins realistisch te noemen. Ik hoor van andere westerlingen ook dat zijzelf niet het zware werk doen, maar gaarne een locaal loon betalen uit mensen uit hun omgeving. Anders dan voor de rijstteelt, verneem ik dat Europese en Japanse zaadexporteurs, landbouwmaterialen ter beschikking stellen aan Thaise boeren, de oogst opkopen en verrekenen met de ingebrachte zaken. Zaden, mest, verdelgingsmiddelen, buizen...ik denk vergelijkbaar met franchise in de winkelsfeer, zoals bijvoorbeeld de koffiehoek in Tesco.

spieke zei

Dat systeem is in Pak Suai van toepassing op de teelt van tomaten en in mindere mate mais hoor ik.
De opkoper daarvoor is ROZA halfweg Pak Suai naar Nong Khai weet je wel.Ik weet dat ook pompoenen en grote chili pepers gecentraliseerd opgeladen worden maar daarvan weet ik niet of het ook om "contract farming" gaat.

Een reactie posten