woensdag 25 juli 2012

Ongewenst bezoek

Enkele weken geleden, ik was alleen thuis en zat aan de computer, werd ik opgeschrikt door abnormaal heftig aanslaan van de honden.
Bij de poort en op straat was niets te zien en ik zag de honden ook niet in de tuin.
Toen ik de trap achteraan afliep zag ik dat ze met zen vieren de bak met de "droge voeding" omsingelden.
Bij nader toezien bleek de aanleiding niet de bak te zijn maar een "Cobra" vraag me niet van welke soort.



Ik heb deze foto genomen toen er even rust was, op de ingezoomde foto kan je zien dat hij toch wel enig formaat had.




Een Cobra is een gevaarlijke slang maar een, zeker in dergelijke natuurlijke omstandigheden, heel mooi dier om te zien.
Het was indrukwekkend te zien hoe hij constant ronddraaide om alle vier de honden in het vizier te houden.

Mijn grootste zorg was dat de honden overmoedig zouden worden en ik probeerde ze met een stok van de slang weg te drijven.
Dat was niet eenvoudig omdat de honden instinctmatig hun domein verdedigen.

Op een bepaald moment moet ik toch een opening gemaakt hebben in de richting die de Cobra beviel want hij vluchtte met een bekwame snelheid en in een rechte lijn naar de afsluiting achteraan de tuin, ik moest onderweg de honden enkel beletten dat ze voor hem kwamen.
De Cobra verdween achter wat rommel en toen ik even later, voorzichtig, ging kijken waar hij gebleven was zag ik hem nog net in een gat in de grond tegen de afsluiting verdwijnen.

'k heb hem sindsdien niet meer teruggezien en veronderstel dat hij begreep dat hij ongewenst is.

7 opmerkingen:

spieke zei

Reactie van Peter Stroo via Twittter:


[tweet https://twitter.com/SBSTROP/status/227996849850703872 lang='nl']

Lutgart Spoormans zei

Amaai Marc dat is van een ander kaliber dan dat slangetje dat Wanna gedoodt heeft toen ik bij jullie was.

spieke zei

Ja dat beestje is toen nogal drastisch aangepakt hé.

jill zei

toch maar eng idee

spieke zei

Ik begrijp de reactie maar die beesten hebben hier in de "wijde omgeving" ook hun thuis. Die wetenschap en de nodige voorzichtigheid moeten volstaan voor deze toch wel heel uitzondelijke situaties.

michel zei

De Cobra valt zelden uit zich zelf aan en zal altijd liefst het hazenpad kiezen daag je hem uit is hij zeker niet bang te noemen. Studie van dit dier heeft mij geleerd dat ze bij de slimste slangen horen en heel snel afleidingstrucs kunnen door hebben.


spieke zei

Goed je hier weer eens aan het woord te hebben, jij bent de kenner op dit vlak.

Een reactie posten