zaterdag 4 augustus 2012

Weer zorgen om de Mekong (update 04.08.2012)

De vooruitzichten op de website van de MRC zien er vandaag alweer wat gunstiger uit dan die van gisteren, toen ging de curve nog tot tegen het rood.




Enkele dagen geleden maakte ik al een aantal foto's die duidelijk tonen dat er wat aan de hand is, ik laat ze voor zich spreken.





























Zoals de vooruitzichten doen vermoeden stijgt ook vandaag het peil nog, het water stroomt via Nam Suai landinwaarts, ik hou de volgende dagen natuurlijk in't oog hoe het evolueert.

Ik ging ook op zoek naar wat meer informatie over de oorsprong van het probleem maar heb, o.a. vanwege een probleem met het internet, nog niet alles doorgelezen.

Het National News Bureau of Thailand geeft als oorzaak het in de Mekong laten aflopen van water uit Chinese stuwmeren.
Er is trouwens politiek, economisch en niet in het minst ecologisch heel wat te doen omtrent de geplande dammen op de Mekong meer hierover kan je lezen op Water Politics

Ook de Thai Rath Online schrijft over het probleem, de Google vertaling is spijtig genoeg niet echt denderend.

Update zaterdag


De voorspellingen van de MRC, voor Nong Khai wij zien dat dus wat later, zijn hoopgevend.

Vrijdag tijdens het fietsen maakte ik nog enkele foto's die je met bovenstaande kan vergelijken.

Ik hoop over enkele dagen de voorspellingen met fotomateriaal te kunnen bevestigen.


2 opmerkingen:

spieke zei

[tweet https://twitter.com/SBSTROP/status/230975486833086465 lang='nl']

spieke zei

@expatinisan Oei, dat staat inderdaad behoorlijk hoog. Hopelijk zakt het snel weer.— Peter Stroo (@SBSTROP) augustus 2, 2012

Een reactie posten