zondag 25 juli 2010

Kitcha kam - กิจกรรม - activity mu 4

Kitcha kam is gewoon een andere transliteratie van de Git ja gam in dit blogbericht.
Mu 4 betekent zo veel als dorp of beter wijk 4, het deel van Paksuai waar wij wonen.

De activiteit dateert van oktober 2008 maar dat doet veder niets af van het verhaal dat ik wil vertellen.
In de jaren dat ik hier kwam en ben zag ik wel vaker dat het kunstmatig "meer" achter de markt gedeeltelijk dichtgroeit met waterplanten.
Om de zoveel jaar komt de verenigde bevolking van mu 4 dan in actie om die begroeiing zoveel mogelijk te verwijderen.
In 2008 was het weer zo ver en de aanpak leek deze keer heel wat beter georganiseerd.
Ik tracht de sfeer te schetsen met enkele foto's, de techniek is beter zichtbaar in het filmpje op het eind.

Een deel van de mannelijke dorpsgenoten steekt, deze keer geholpen door een machine, de handen uit de mouwen.

























Een ander deel kijkt goedkeurend toe.


























Er ontbreekt misschien wel een generatie op het toneel maar de jeugd is toch vertegenwoordigd.


De vrouwen zorgen er intussen voor dat iedereen straks wat tussen de tanden kan stoppen.




























Een overzicht van de werkzaamheden.




























Zoals eerder gezegd maakt het filmpje de toegepaste techniek maar ook de inzet van de dorpsgenoten beter duidelijk.



Zowat een half jaar later werd een beperkt, aan de markt aansluitend, deel van het meer gedempt met grond van het uitdiepen van een ander deel.

1 opmerking:

PeterS zei

Had ik niets van meegekregen hoewel ik oktober 2008 toch voor een groot deel ter plaatse was.

Maar ik begrijp nu dat de schoonfamilie in mu14 woont.

Is de eerste keer dat ik van die onderverdeling in mu's hoor. Learning all the time...

Een reactie posten