zondag 5 december 2010

Vakantie in Thailand - Deel 1

Zondag 24 oktober arriveerde, ik denk dag op dag zes jaar na haar eerste bezoek, mijn zus Lut voor een vakantie van vier weken.
Om haar en onze herinneringen levendig te houden, en om de lezers te tonen hoe de vier weken gevuld geraakten, dit bericht en een album met een selectie uit de 825 foto's die we samen maakten.

In het ontvangstcomité op de luchthaven van Udon Thani bevond zich ook Plaay die mijn zus enkel van foto's en Skype kende.


















Op weg naar Paksuai stoppen we nog in Nong Khai voor een lekkere maaltijd in het "Dee Dee" restaurant, de herinneringen aan zes jaar geleden worden meteen weer levendig.


























Thuisgekomen moet natuurlijk eerst het nieuwe huis verkend worden. Na nog enkele biertjes op de veranda is het bedtijd, Lut is moe en weet dat de dag hier vroeg begint.
's Anderendaags staat ze inderdaad reeds om kwart over zes mee op de veranda, de ochtendgeluiden van kraaiende hanen - rammelende potten - lokale radio - het verkeer - ... beletten haar om langer te slapen.
De stevige verkoudheid en rugpijn die uit België meekwamen maken dat rustig acclimatiseren aangewezen is, de eerste week verloopt dan ook relatief rustig.

Mijn zus, en eigenlijk het grootste deel van de familie in België, zijn in de tijd dat we nog daar woonden grote liefhebbers van de Thaise keuken geworden.
Dit maakt dat er geen problemen zijn met eten en dat we in de restaurantjes die we in Phon Phisai en Nong Khai bezoeken enkel moeten opletten niet extreem pikant te bestellen.
Enkel voor wat ontbijt betreft zijn koffie, Khao Shong instant coffee is o.k., en brood met beleg een belangrijke wens.
Brood, zowel het Frans brood dat ik eet als het donker Farmhouse brood vallen in de smaak en broodbeleg (toespijs in het Vlaams) is tegenwoordig ook makkelijk(er) te vinden al is de smaak soms wel "pittig".
Toch komt er dinsdag, vooral op verzoek van Georges, Spaghetti op het menu.


Er zitten locale trekjes aan de saus maar de smaakbepalende spaghettikruiden komen van de kruidenwinkel en kraam (op de migrantenmarkt) Cajun in Antwerpen.


























Woensdag begint met een tham bun tak bat ter nagedachtenis van Na Sap


























In die eerste week maakt Lut vooral sfeerbeelden in onze directe omgeving en van bij Hay en Nong die enkele dagen voor haar toekwamen.


 

Een foto van een restaurantje in Phon Phisai,


en van onze rijstoogst op Phu Katae mag hier niet ontbreken.


























Na de oogst gaan we in Phon Phisai "nuea yang Kaoli" eten, dat is Koreaanse BBQ op ze'n Thais in een buffetformule die momenteel erg populair is in Thailand.


























Voor volgende week is een vakantie in de vakantie gepland tijdens welke we ook de twee zonen zullen bezoeken. Bij dergelijke gelegenheden hebben die beide de vraag om typische Isan en Nong Khai gerechten mee te brengen.
Vlees, gemarineerd volgens moeders recept en daarna gedroogd is er een van.


Een tweede, arbeidsintensief om te bereiden, is nam phrik pla ra.
Nam phrik kan je omschrijven als een dipsaus die op verschillende basissen kan klaargemaakt zijn, over pla ra lees je in Wikipedia en deze link.


























In Nong Khai halen we Sai Krok Isan een typische worst uit Isan, Kun Chiang een worst met Chinese roots en Moo (Mu) Yor wat dan weer Vietnamese roots blijkt te hebben.
Een tiental dozen "Naem Nueang", weer een Vietnamees gerecht dat voorverpakt tot een week kan bewaard worden, halen we in het over heel Thailand gekende Daeng Naem Nueang restaurant in Nong Khai.
Ook mogen we volgende week niet vergeten wat van de Zeevruchten die Lut uit België meebracht mee te nemen.

8 opmerkingen:

PeterS zei

Dat restaurantje in Phon Phisai ken ik.

Als ik al die bekende plekken op de foto's zie, zou ik wel weer terug willen. Maar nog even geduld. Binnenkort maar eens boeken.

En bedenken hoe ik mijn dieet in Thailand kan volhouden.

Unknown zei

Oei, dieet en Thailand is iets dat niet echt goed combineerbaar is, 't zal in deel twee trouwens te merken zijn.

Videomaster zei

Eten is dan blijkbaar ook één van de belangrijkste bezigheden in Thailand.

Aan de massa's eetkramen die overal te zien vraag ik me soms af... wordt er thuis wel gekookt bij de Thaise bevolking?

Unknown zei

Ook ik heb de indruk dat in een groot deel van de Thaise "huishoudens" meestal enkel rijst gekookt wordt.

Peter zei

Dat restaurantje in Phon Phisai ken ik.

Als ik al die bekende plekken op de foto's zie, zou ik wel weer terug willen. Maar nog even geduld. Binnenkort maar eens boeken.

En bedenken hoe ik mijn dieet in Thailand kan volhouden.

villas lloret de mar zei

Thailand is echt een prachtige plek voor de vakantie reis. Je zo veel verschillende soorten van aantrekkelijke plaatsen en voedsel, dat zou echt aandringen u opnieuw te bezoeken engeland. Zelfs jij zou ook graag hier terug te komen ....

vakantiewoningen spanje zei

Ik denk dat Thailand is echt een geweldige plek voor het maken van uw vakantie nog aangenamer en onvergetelijk. Zelfs daar zou je ook een aantal prachtige en aantrekkelijke plaatsen die je nog nooit hebt gezien ..

vakantiewoning spanje zei

Thailand .. Wow .. Als mensen aan mij gevraagd over deze plaatsen dan is een ding dat ik nooit zal vergeten over deze plaats is hun yummy "food" .. Oh, het was echt zo lekker of pikant .. natuurlijk thailand is ook beroemd om hun prachtige stranden, maar ik weet gewoon dat dit plaatsen alleen over hun eten ..

Een reactie posten