zondag 16 oktober 2011

Nieuwe Hardware - Update

Ik had het eerder over de plannen om een nieuwe PC en Notebook te kopen, de bestelling werd geplaatst voor ons vertrek naar België, de dag na onze terugkomst werden de machines afgehaald bij mijn intussen vaste leverancier "Phet Computer" in Phon Phisai.

Als PC koos ik voor een Acer Predator met een extra dun 20" scherm.

















De standaard levering was zonder OS,  ik kocht er Windows 7 Home Premium (32 bits) bij en verkoos de installatie helemaal zelf te doen.




Als Notebook koos ik een Gateway NV57H, sinds 2007 onderdeel van Acer.










Zoals zo vaak bij Notebooks werd dit toestel geleverd met een vooraf geinstalleerde Windows 7 Home Premium (64 bits) vergezeld van nog een boel ongewenste software zoals Norton Internet Security, Norton Online Backup, Gateway Games, Microsoft Office, ... allemaal software die op termijn betaald zou moeten worden, niet aan mij besteed.

Ik begon vanzelfsprekend meteen met de installatie van de PC iets wat relatief vlot verliep.
Gezien de constante evolutie in Windows dienden er flink wat updates gedownload te worden en de internetverbinding en de Windows Update site werkten niet altijd even vlot mee.
Van een groot deel van de op de oude PC geïnstalleerde software had ik de installatiefiles nog ter beschikking zodat ik niet alles moest downloaden.maar ook die software is in constante evolutie zodat ook hiervoor een aantal updates moesten geinstalleerd worden.
Relatief snel was de nieuwe PC min of meer een kopie van de oude en kon ik aan overzetten van de "data" gaan denken.
Vanwege de problemen met de oude PC stonden de meest up to date files op de oude Notebook en, door middel van de instant backup, ook op een externe harde schijf.
Het was dus kwestie van de externe harde schijf aan de nieuwe PC te koppelen en alle files naar de gewenste locatie te transfereren.
Gezien ik alle data ook nog op de oude Notebook had formatteerde ik meteen de externe harde schijf om een nieuwe instant backup op te zetten, deze keer met Yadis Backup
De PC is intussen al een hele tijd in gebruik en schenkt de nodige voldoening.

Na de PC was de Notebook aan de beurt, deze werd geleverd zonder Windows CD/DVD maar stelt dadelijk voor om "recovery DVD's" (4) te branden. Vooral omdat ik dadelijk de ongewenste "toeters en bellen" wou gaan verwijderen deed ik dat maar meteen. Eens opgeschoond moest ook de Notebook een hele resem Windows updates downloaden, zelfde verhaal  als bij de PC.

Vanwege een gepland bezoek aan de jongste zoon moest ik intussen ook dringend de oude PC opschonen en herinstalleren. Het formatteren en (her)installeren van Windows 7 gaat als een fluitje van een cent, het updaten verloopt ook hier weer uiterst moeizaam. Het voor deze massa bytes toch nog trage internet is een eerste probleem maar Microsoft gaat hier zeker ook niet vrijuit.
Een wijziging aan de plannen maakt dat ik ook de oude Notebook dringend moet opschonen voor gebruik door de oudste zoon.
Ik maakte destijds de Recovery DVD's zoals voorgeschreven door HP maar er staat ook een recovery partitie op de harde schijf. Na herhaaldelijk bevestigen dat je de Laptop terug naar "als nieuw" wil brengen verloopt dat proces probleemloos.
Ik moet nadien ook hier de ongewenste toeters en bellen weer terug verwijderen alvorens aan updaten te beginnen. Niet anders dan verwacht gaat dit tergend langzaam temeer omdat het hier om een reeds wat oudere versie van Windows Vista gaat.

Maar waar een wil is is een weg en met het nodige geduld slaag ik er in de twee machines van een zo up to date mogelijk OS te voorzien voor de verdere installatie van software en eventueel het Thaise language pack voor Windows zijn ze op zichzelf en/of hun vrienden aangewezen.

Intussen is ook de nieuwe Notebook van nagenoeg dezelfde sofware als de PC voorzien maar ik zit nog met enkele updates (Skype, eID, IE 9, ...) die maar niet geinstalleeerd geraken vanwege zwakte/schommelingen in de internetverbinding.
Daar waar we in Thailand wel ongeveer de ons beloofde snelheden halen zijn de intercontinentale verbindingen om diverse redenen vaak beneden alle pijl.




Zoals de zaken er nu voorstaan ben ik best tevreden over de gemaakte keuzes en hopelijk voor een aantal jaren voorzien van betrouwbare machines die niet de ergernis opleveren die HP me toch wel bezorgde.


3 opmerkingen:

Peter Stroo zei

Gefeliciteerd met de nieuwe speeltjes. Goed om nog eens te lezen hoeveel tijd het kost om een Windows doos aan de gang te krijgen, was ik met mijn Mac's bijna vergeten :-)

Maar die internetsnelheden zijn wel bedroevend laag. Zijn wel alle sites bereikbaar of zit er iemand bewust te "knijpen"? Want de slechte verbinding met Perth is opvallend.

spieke zei

'k Dacht nochthans van de week een tweet van jou gelezen te hebben die je ook al met die realiteit confronteerde ;-)

Neen, niet alles is steeds bereikbaar en ik weet niet wat ik er bij moet denken omdat het met zulke ups en downs gepaard gaat.
De verbinding met Brussel is b.v. vaak nog slechter dan die met Perth en een hangende dowload kan soms toch plots aan een ongekende snelheid verder lopen.
Ik kan TOT nog wel eens interpelleren maar verwacht niet daar een verklaring te vinden, 't is in ieder geval vervelend en in een volgend bericht moet ik het daar ook weer over hebben.

Lutgart Spoormans zei

De gasten zullen tevreden zijn met hun voor hen althans nieuw speelgoed.

Een reactie posten