donderdag 4 oktober 2012

Naar het land van herkomst met THAI

Eind augustus begin september was ik, Phan gaat maar om het ander jaar mee, weer voor een kort verblijf in België.
Doel van de reis was net zoals de andere jaren vooral familie, vrienden, en ex collega's te zien maar ook wat administratieve zaken te regelen, enkele medische controle's te laten uitvoeren en een aantal specifieke aankopen te doen.
'k Had dit jaar weer een goedgevuld programma af te werken.

Dit jaar was de timing van mijn bezoek afgestemd op Hanne, de oudste dochter van mijn broer, die met me mee naar Thailand zou terugreizen voor een bezoek van drie weken.
Hanne droomde er reeds sinds onze emigratie van ons in Ban Pak Suai te bezoeken, haar studie en budget maakten het dit jaar mogelijk.
Vermits ze voor het eerst zo'n verre reis, de terugreis bovendien helemaal alleen, maakte zochten we naar een zo eenvoudig mogelijk reisschema en kwamen, bijna vanzelfsprekend, bij THAI terecht.


In de 20+ jaar dat ik naar Thailand kom had ik nog nooit de mogelijkheid om de reis tussen BKK en BRU zonder tussenstop te maken.
THAI kwam destijds wel via Zürich tot in Brussel maar voor de rest waren we steeds aangewezen op vertrek en/of tussenlandingen elders in Europa.
Sinds november 2011 vliegt THAI drie maal per week rechtstreeks tussen Bangkok en Brussel en dat leek ons het proberen meer dan waard.
Laat me maar meteen zeggen dat er veel goeds te zeggen is over THAI en deze verbinding maar dat ze me op enkele punten toch ook danig teleurstelden, het begint al bij het boeken.

Vermits de boekingen goed op elkaar moeten afgestemd zijn spreken we af dat ik alles regel.
Ik begin op de website te simuleren en vraag voor Hanne een vlucht BRU - UTH - BRU en stel vast dat de prijs heel erg meevalt.
Ik simuleer ook BRU - BKK - BRU en die prijs is slechts enkele Euro's goedkoper, de binnenlandse vlucht naar Udon Thani is dus nagenoeg gratis, mooi van THAI.

Als ik met de simulatie voor mezelf begin stel ik meteen vast dat het niet lukt om UTH als vertrekplaats naar BRU in te brengen, dan maar de "Multi City" functie proberen.
Hier lukt het wel maar ... ik krijg een prijs die in de buurt van het viervoudige van het ticket van Hanne komt.
Als ik de reis opsplits in twee point to point trajecten UTH - BKK - UTH en BKK - BRU - BKK krijg ik normale maar wel merkelijk hogere prijzen.
Afgerond betaal ik hier in Thailand ruim 400 Euro (waarvan 100 Euro voor de binnenlandse vlucht) meer dan Hanne in België en dat is toch wel een ergerlijk groot verschil.
Ik vraag in een mailtje aan THAI of dit "company policy" is en krijg hiervan bevestiging alsook een verklaring voor het prijsverschil.
For Brussels to Thailand fares, it is the special through fare from Belgium which has many factors when it was conducted such as competitive marketing or airline market share.
It does not mean all fares in reverse order form must equivalent. 
Als ik even bij de gelijkwaardige concurrenten kijk vind ik enkel prijzen die in dezelfde grootteorde liggen en we besluiten dus THAI te boeken.

Ik stoot op zoveel problemen om met mijn credit card ook voor Hanne een internetboeking bij THAI te doen dat ik besluit JOKER, waar ik vroeger mijn tickets kocht, te proberen.
Zij leveren de vluchten voor Hanne aan dezelfde prijs als de website van THAI en hun dossierkosten zijn inbegrepen.


Mijn vluchten richting België verlopen probleemloos en we landen zelfs ruim voor de voorziene tijd op Zaventem. Zowel de vlucht van UTH naar BKK als de vlucht van BKK naar BRU zaten nagenoeg vol, het einde van de vakantie in Europa zal er wel mee te maken gehad hebben.

Onze gezamenlijke vlucht van BRU naar BKK, deze vlucht zit lang niet vol met ongeveer 2 personen per 3 zetels, vertrekt met een ruime vertraging ten gevolge van problemen met het laden van de cargo. Ik vrees al dadelijk voor problemen met onze aansluiting naar UTH want we hebben slechts 1½ uur overstaptijd.
Bij aankomst in BKK is de overstaptijd gereduceerd tot minder dan een uur, dat wordt dus rennen. Bij immigration vraag en krijg ik een "fast line" maar aan de bagageband duurt het wachten tergend lang.
Eens we onze bagage hebben gaan we in hoog tempo naar de check in van de binnenlandse vlucht maar deze is reeds gesloten. Toch neemt men dadelijk de telefoon om onze komst te melden en maatregelen te nemen voor de bagage. Wel moet ik een verklaring tekenen dat we te laat incheckten en dat er geen garantie is dat de bagage op dezelfde vlucht zit.
We gaan in hoog tempo verder naar de gate waar men ook op ons wachtte en de deuren achter ons sluit. Het is nu enkel afwachten of de bagage mee is.

In UTH staat in de bagagehall iemand met een bordje voor "Miss Hanne", hij heeft een formulier dat zegt dat er van de drie stuks bagage die we samen incheckten er slechts een op deze vlucht zit, de rest komt met de volgende vlucht.
Men vraagt ons waar we naartoe gaan en stelt voor de bagage met de "limousine" die voor THAI een pendeldienst tussen Udon Thani en Nong Khai verzorgt mee te geven, omstreeks 17u00 zou die bij het bureeltje van THAI in Nong Khai toekomen.
Dit is geen service zoals we die in vergelijkbare omstandigheden in Europa zouden verwachten maar toch ook geen echt slecht voorstel.

Waar THAI me hier teleurstelde is dat er van de drie stuks bagage slechts één meegaat en de rest achterblijft, het waren echt geen zware of moeilijk te behandelen stukken dus waarom?
Ik prijs me gelukkig dat mijn bagage mee op naam van Hanne werd ingecheckt, zij had een gekoppeld ticket, ik met mijn twee point to point vluchten had misschien op minder soepelheid kunnen rekenen.

Het verliep niet echt vlot met de achtergebleven bagage.
Als we ons omstreeks 17u00 in Nong Khai aandienen blijkt de limousine nog niet toegekomen, de middagvlucht  had vertraging.
Het bureeltje gaat ook nog sluiten maar we krijgen het GSM nummer van de chauffeur.
Deze weet te zeggen dat het nog een tijdje zal duren eer hij in Nong Khai is maar hij wil de bagage afleveren bij het restaurant waar we gaan eten en da's wel een pluim voor het personeel van THAI  waard.

Spijtig genoeg duikt er bij de terugreis van Hanne ook nog een probleempje op.
Bij het inchecken vraagt men haar een "taks" van 700 Baht te betalen.
Ze vind dit, terecht, niet normaal en maakt aanstalten om te gaan bellen.
De bediende ziet dit en zegt dat hij eerst zelf even moet bellen en geeft haar een instapkaart en haar paspoort.

Je zou om zeker te zijn bij JOKER moeten navragen of er toch niets mis was met de betaling van de taksen maar dat lijkt me echt onwaarschijnlijk.
Ons vermoeden is dat de bediende een jonge onervaren reizigster voor zich zag en probeerde snel even 700 Baht bij te verdienen.
Hanne vond het in ieder geval een knap vervelende ervaring, spijtig dat ze zoiets met THAI moest meemaken. Gelukkig verliep de reis verder probleemloos en had ze ook op deze vlucht wat extra ruimte met een vrije stoel naast haar.


De service aan boord is bij THAI m.i. toch nog steeds superieur.
Bij THAI krijg je warme doekjes, een versnapering, krijg je meermaals wijn en andere dranken aangeboden, is er speciale aandacht en geschenkjes voor kinderen ...

De rechtstreekse vlucht zorgt voor een verkorting van de reistijd met al gauw een uur of drie en dat is niet te onderschatten.
Algemeen besluit is dat, tenzij de prijzen al te gek hoog zouden worden, we volgend jaar weer met THAI naar België zullen reizen beslissingen daarover nemen we in de eerste maanden van volgend jaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten