woensdag 27 april 2011

Dossier levenseinde in Thailand - Deel 5

Ook dit dossier moet toch maar eens terug ter hand genomen worden, ik wil voor mezelf een stand van zaken opmaken en weten of we bij ons bezoek aan België later dit jaar iets moeten regelen.

Ik heb reeds heel wat gelezen over huwelijksrecht, eigendomsrecht, erfenisrecht en de bijhorende taksen en belastingen maar zit, vanwege onze speciale situatie en de "taal" waarin sommige zaken uitgelegd worden, toch nog met een aantal vragen en onzekerheden.

Ik maak hier eerst een stand van zaken en sta vanzelfsprekend open voor tips en/of bijkomende vragen.

Wij huwden april 1992  in Thailand en lieten het huwelijk volgens de toen geldende procedures in België inschrijven.
Behalve een huwelijksakte werd op de Amphur in Phon Phisai een memorandum bij inschrijving van huwelijk opgemaakt, in dit memorandum staan de namen en geboortedata van Phan's twee zonen en de naam van hun (inmiddels overleden) biologische vader.
De kinderen werden niet geadopteerd en er is dus voor hen geen band met België.

Pas in 2001 toen Phan een nieuw Thais paspoort nodig had veranderde haar familienaam naar de mijne en moesten ook de Belgische documenten en het rijksregister aangepast worden. De naamsverandering werd bijgeschreven in de huwelijksinschrijving en het hele proces verliep, mits een attest van de Thaise ambassade in Brussel, tot mijn grote verwondering probleemloos.

Ook probleemloos en bij mijn weten goed gedocumenteerd wijzigde de familienaam van de twee zonen naar de (originele) familienaam van hun moeder en van de jongste wijzigde ook nog eens de voornaam.

In 2008, enkele jaren nadat we hier kwamen wonen, bekwam Phan de Belgische nationaliteit, ze is dus net als ik als Belg in het buitenland ingeschreven op de Belgische ambassade in Bangkok.
In de documenten voor de aanvraag van de Belgische nationaliteit staan de twee kinderen met hun nieuwe namen vermeld en zijn zodanig toch enigszins gekend bij de Belgische overheid.

We ontvangen sinds januari een gezinspensioen en mocht ik eerst ovelijden heeft Phan recht op een overlevingspensioen, de juiste instanties moeten dan natuurlijk verwittigd worden.

We huwden zonder huwelijkscontract en vallen dus voor zowel België als Thailand onder het wettelijk stelsel.
We hebben in België geen onroerende eigendom, dat is fiscaal belangrijk las ik reeds, we hebben er dus enkel zicht- en spaarrekeningen, pensioenspaarrekeningen en een levensverzekering.
Om aan de immigratievoorwaarden, die wel eens aangepast worden, te kunnen blijven voldoen (en ook wel strategische redenen) blijft ons "kapitaal" in België en komt enkel wat nodig is naar Thailand.

Als ik het goed begrijp zijn we in België probleemloos elkaars erfgenaam, waar ik nog niet goed zicht op heb is hoe Phan's kinderen  in Belgie van haar erven mocht zij eerst gaan, hoe ze later in België van haar erven mocht ik eerst vertrekken (al zou Phan dan onmiddelijk alles naar Thailand kunnen halen om dat probleem voor te zijn) maar je kan niet uitsluiten dat we onaangekondigd samen overlijden en ik wil geregeld hebben hoe de zaken dan afgehandeld worden.

In Thailand ligt het anders.
Phan erfde de grond waarop het huis staat en we verwierven daarbovenop enkele stukjes landbouwgrond.
Ik kan als buitenlander geen grond bezitten, wel grond erven die dan binnen het jaar moet overgedragen worden aan een Thai, ik kom later met de teksten en link's hierover.
Verder ben ik en zijn Phan's kinderen wel automatisch erfgenaam van haar, Phan ook erfgenaam van mij maar de kinderen dan weer niet en daar is het probleem vergelijkbaar met België namelijk wat als Phan eerst gaat en wat mochten we samen vertrekken.

Met wat ik tot hiertoe las denk ik dat het ganse probleem met een testament moet opgelost worden en mocht dat met één testament voor de twee landen kunnen zou dat natuurlijk handig zijn.

Als we tot het opmaken van een testament komen is het misschien ook nuttig om meteen ook "de laatste wensen" i.v.m. uitvaart, crematie en niet onnodig rekken van het leven te laten vastleggen, over de mogelijkheden hiertoe moet ik echter nog duidelijkheid vinden.

5 opmerkingen:

Bart zei

Heeft Phan dan een "dubbele" nationaliteit? Dit vraag ik omdat het buitenlanders in Thailand toch lastig gemaakt wordt om onroerend goed te kopen of te bezitten.

spieke zei

Het is voor buitenlanders inderdaad nagenoeg onmogelijk onroerend goed te bezitten, een "condo" is één van de uitzonderingen daarop. In de volgende afleveringen kom ik daar zeker nog even op terug.
Phan heeft inderdaad "dubbele" nationaliteit en dat is, ondanks wat sommigen daarover, zeggen geen probleem.

spieke zei

Bart, je kan hier ook met gebruik van je Google profiel reageren je zodoende makkelijker herkenbaar.

Lutgart Spoormans zei

Hey Marc, het klinkt misschien wel raar maar toch ben ik blij dat je aan dit dossier verder werkt. Als ik het goed begrijp is er een probleem als jij eerst vertrekt maar dan alleen met de Belgische banken. Als jullie beiden vertrekken is er ook weer het probleem met de Belgische banken voor de kinderen. Het huis en de stukjes landbouwgrond kunnen zij dan zonder probleem erven. Als Wanna eerst vertrekt heb jij dan zoals ze dit in België noemen hoederecht over het huis en de landbouwgrond tot dat jij vertrekt?
Groetjes Lut

spieke zei

Hey Lut,
Ik vind het zeker niet raar dat je blij bent dat we dit nu uitzoeken en regelen waar het nodig is, het voornemen om dit te doen is intussen wel een jaar of vier oud. Je vragen zijn goed gericht en de antwoorden zijn niet zo vanzelfsprekend.
Ik denk dat ik wel stilaan begin te begrijpen hoe we een en ander vooraf moeten/kunnen regelen meer nieuws volgt "kortelings".

Een reactie posten