woensdag 4 mei 2011

Rijstoogst 2010 - Financiële evaluatie

We zijn begin mei 2011 en de tweede oogst van het seizoen 2010 is volop aan gang.
De prijzen voor kleefrijst van de vorige oogst, maar ook voor de nieuwe oogst, blijken goed te liggen, een loonwerker die we vaak gebruiken vertelde zeer tevreden te zijn met de opbrengst van zijn zomeroogst.
De prijzen voor de gewone rijst zijn minder gunstig en momenteel eerder dalend.
Een opkoper adviseerde, tenzij je dringend geld nodig hebt, enkele maanden te wachten alvorens te verkopen.
We gaan gokken en dat advies opvolgen maar ik ga geen maanden wachten om dit bericht te plaatsen en hanteer de dagprijzen en een raming van wat we zullen verkopen.

We zijn intussen van de nieuwe oogst aan't eten en hebben dus reeds een paar keer rijst laten pellen.
Dat gaat meestal om twee zakken ongepelde rijst die 23 - 24 kilo wegen, gepeld komt er dan een zak van 30 kilo terug. Ik denk dus de werkelijkheid niet al te veel geweld aan te doen door te stellen dat iedere zak rijst die we in het schuurtje konden leggen 15 kg gepelde rijst vertegenwoordigd.
Gepelde rijst van de kwaliteit die wij hebben koop je momenteel in de winkel voor 35 Baht/kg

Onderweg naar Nong Khai passeren we een opkoper en we kijken daar natuurlijk steeds naar de inkoopprijzen, momenteel is die voor gewone rijst 170 Baht per 12 kg.

Omdat enerzijds ik niet weet hoeveel rijst we zelf, onze intussen 5 honden en de andere familieleden zullen opeten (voor dit deel reken ik de winkelprijs) en anderzijds enkel de dagprijzen ter beschikking heb maak ik een raming van de verhouding tussen de investering en de opbrengst en kom daarmee op een meerwaarde van toch zo'n 34 % wat me trouwens niet tegenvalt.

3 opmerkingen:

Peter Stroo zei

Wellicht heb je de getallen voor het oprapen: wat zijn je investeringen en opbrengsten (grof geschat) per rai?

spieke zei

We geven afgerond en geen rekening houdend met het kwaliteitsverschil tussen de grond "lang ban" en Phukatae 6000 Baht per rai uit om 8000 Baht te oogsten.
De overheid gaf op het einde van het seizoen een kleine subsidie aan de rijstboeren en die is mee verrekend.
Ik beschreef ook al eerder dat we jaarlijks wat investeren in de verbetering van de rijstvelden mede om ze machinevriendelijker te maken en ik heb de indruk dat dit begint te renderen.

spieke zei

Voor de volledigheid berekende ik nog even de opbrengst mochten we alle ruwe rijst verkopen aan de dagprijs.
De opbrengst daalt dan naar 6600 Baht per Rai wat toch nog 10 % is, het eigen verbruik maakt dus een belangrijk deel uit van het rendement.

Nogmaals opgelet dit zijn ramingen en afgeronde cijfers!!!

Een reactie posten