woensdag 18 mei 2011

Dossier levenseinde in Thailand - Deel 7

De manier waarop ik hier onze mogelijkheden "bestudeer" doet misschien vermoeden dat we het over een aanzienlijke nalatenschap hebben. Echter niets is minder waar en de lengte van het "verdere leven" zal het volume mogelijk en hopelijk nog doen slinken.
Het verdelen van kleine bedragen kan echter tot even grote onenigheid leiden als het verdelen van een fortuin en het kan dus maar best vooraf goed geregeld zijn.


Om een beetje overzicht te krijgen probeer ik de gevolgen van gehuwd zijn in het wettelijke stelsel te resumeren en tracht meteen te bekijken wat eraan kan en moet gedaan worden om onze doelstelling zo dicht mogelijk te benaderen.

In het Belgische wettelijk huwelijksstelsel heb je drie vermogens:
  • het eigen vermogen van de ene echtgenoot
  • het eigen vermogen van de andere echtgenoot
  • het gemeenschappelijk vermogen
Wat er in die drie vermogens zit lees je op deze pagina van notaris.be.
Toen wij huwden had Phan om evidente redenen geen bezittingen in België, ik had mijn auto mijn huisraad en wat centen op een spaarrekening. Dat alles is na het huwelijk in het gemeenschappelijk vermogen terecht gekomen er is namelijk niets meer om het tegendeel te bewijzen.
Zoals ik het begrijp ligt het wel anders voor wat de nalatenschap van mijn vader betreft, die zou wel in mijn eigen vermogen terechtgekomen zijn en dat is niet onbelangrijk.

Op de bovengenoemde pagina van notaris.be lees je dat als volgt:
Eigen zijn alle goederen verworven via een nalatenschap of via een schenking. Ook de schulden die drukken op erfenissen of schenkingen, zijn eigen schulden.
Over bewijzen van eigen vermogen en over hoe je eigen bankrekeningen moet inschatten lees je weer op notaris.be.

Wat zou er gebeuren mocht ik als eerste overlijden.
Al onze tegoeden in België worden geblokkeerd en er moet ten eerste bepaald worden wat in welk vermogen thuishoort en hier blijf ik alweer met vragen zitten.

Stel:
- onze tegoeden overschrijden nog ruim de nalatenschap van vader, wordt die nalatenschap dan geheel in eigen vermogen gezet en is enkel de rest gemeenschappelijk vermogen?
- als onze tegoeden minder zijn dan die nalatenschap gaat dan alles naar eigen vermogen en niets naar gemeenschappelijk vermogen?

In dat geval zou het kunnen dat er weinig in het gemeenschappelijk vermogen zit, Phan dus weinig in volle eigendom (VE) erft en een groter deel in vruchtgebruik (VG), het deel waarvan mijn zus en broer (er zijn geen kinderen of ouders) blote eigenaar (BE) zouden worden.
Deze pagina van notaris.be brengt hierover verduidelijking.

Dus om Phan maximaal te laten erven, en meteen het belang van de open vragen weg te nemen, moet ik een testament maken dat haar bevoordeelt en dat kan omdat mijn broer en zus geen reservataire erfgenamen zijn.
Als ik in mijn testament meteen zeg dat bij vooroverlijden van mijn echtgenote of gezamenlijk overlijden van ons beide haar kinderen, ieder voor een gelijk deel, van mij erven denk ik mijn probleem in België opgelost te hebben.
Hierover vond ik hier een goede uitleg en het is deze keer niet notaris.be

Gezien Phan wel kinderen heeft ligt het in geval zij eerst zou overlijden heel anders.
Zoals hierboven gesteld heeft ze geen eigen vermogen en bedraagt haar erfenis dus de helft van het gemeenschappelijk vermogen.
Zowel ik als haar kinderen zijn haar reservataire erfgenamen. Ik erf, zonder testament, enkel vruchtgebruik de kinderen blote eigendom, lees hier de uitleg op notaris.be.
Met een testament kunnen of de kinderen of de langstlevende echtgenoot bevoordeeld worden, de beste uitleg die ik hierover vond is hier te vinden.
We overwegen om via testament de formule van de maximale begunstiging van de echtgenoot vast te leggen.
Achterliggende motivering hiervoor is enerzijds dat ik mijn keuzemogelijkheden in het geval van dit scenario maximaal wil openhouden (hierin is het ook belangrijk dat de nalatenschap van mijn vader in het eigen vermogen terecht kwam) maar dat ik haar kinderen via testament als mijn erfgenamen aanduid.
Anderzijds zijn de verzekeringen in Thailand met de kinderen als begunstigde afgesloten wat één en ander dan ook weer compenseert.

Het is me niet helemaal duidelijk of het noodzakelijk is om in haar testament ook te vermelden dat bij vooroverlijden van haar echtgenoot of bij gezamenlijk overlijden van beide huwelijkspartners haar kinderen ieder een gelijk deel erven.

2 opmerkingen:

SBSTROP zei

 Bijzonder dat een eigendom door erfenis verkregen, niet in het gemeenschappelijk vermogen terecht is gekomen.

In Nederland zit dat volgens mij anders in elkaar. Maar ik zeg met nadruk "volgens mij" want ik heb me daar nooit echt in verdiept. En dat terwijl er net nieuwe wetgeving is (of komt). Schandalig dat ik zelfs dat niet weet.

spieke zei

Voor wat Nederland betreft deed ik geen "onderzoek" maar ik kan je in de "preview" al vertellen dat het in Thailand net zo loopt.

Section 1471 of the Thailand Civil and Commercial Code: 'Personal property (Sin Suan Tua) consists of: (1)property belonging to either spouse before marriage, (2) property for personal use, dress or ornament suitable for station in life, or tools necessary for carrying on the profession of either spouse, (3) property acquired by either spouse during marriage through a will or gift'. 

Een reactie posten