dinsdag 10 mei 2011

Dossier levenseinde in Thailand - Deel 6

Dit is echt niet mijn ding. Teksten die over hetzelfde onderwerp "ongeveer" hetzelfde zeggen met wat andere woorden, die verschillende mogelijkheden en interpretaties toelaten van hoe binnen de wet kan geregeld worden wat je wil regelen er gaat vrees ik professioneel advies aan te pas komen eer ik ben waar ik wil zijn.

Waar we, binnen de wettelijke mogelijkheden en met de minste kosten, willen toe komen is dat wij maximaal van elkaar erven en dat, mocht Phan er niet meer zijn, de kinderen ook van mij erven zowel in België als in Thailand. Lijkt eenvoudig maar is het, voor zover ik het allemaal begrijp, echter niet.

Goed nieuws voor onze erfgenamen is dat de Belgische "successierechten" voor hen onbestaand zijn gezien ons statuut van niet-rijksinwoner. Het "recht op overgang bij overlijden" voor niet-rijksinwoners kan in ons geval ook niet kan gegeven worden gezien het enkel van toepassing is op in België gelegen onroerend vermogen, iets dat we niet hebben.
De definitie van niet-rijksinwoner en recht op overgang bij overlijden zijn hier na te lezen op de website van notaris.be en ter controle kan je hier hetzelfde lezen op de site van Vlamingen in de wereld.
Dit gegeven maakt dat we ons geen zorgen hoeven te maken mochten we voor een fiscaal ongunstiger procedure kiezen om tot ons doel te komen.

Ook voor wat Thailand betreft is er fiscaal geen probleem. Als je even gaat Googelen op "inheritance tax thailand" stel je vast dat in Thailand dergelijke belasting (nog) onbestaand is.
Als onroerend goed vererft wordt is er wel sprake van de land overdracht taks maar die is relatief laag.

Een voorbeeld van de onduidelijkheid en twijfel waar ik al zo vaak mee geconfronteerd ben.

Hier lees ik dat er in Thailand mogelijk inkomensbelasting moet betaald worden op een erfenis.
Wealth, Inheritance & Gift Tax
There is no wealth tax in Thailand. There is no inheritance tax as such but a person who receives cash or property as a result of the death of another may be liable to pay income tax.
Bron
Maar van wat ik hier lees begrijp ik dan weer dat erfenissen zijn vrijgesteld van deze inkomensbelasting.

Q: Does Thailand have an inheritance tax or gift tax?
A: Thailand does not have specific laws on inheritance or gift taxes. Although Thailand has personal income tax, income and property acquired through inheritance are exempt from this tax.
Bron

2 opmerkingen:

SBSTROP zei

Dat maakt het er inderdaad niet duidelijker op. De ambassade lijkt me bijna de meest aangewezen 'persoon' om je te helpen.

spieke zei

De ambassade gaat mogelijk betrokken partij worden, of ze in deze materie ook echt helpende partij kan zijn is me nog niet helemaal duidelijk.

Een reactie posten