donderdag 26 mei 2011

PC Hardwareproblemen

Mijn PC is intussen een vijftal jaar oud, de Notebook een jaar of drie beide zijn van HP.

In de Notebook liet ik al vrij vlug RAM geheugen bijplaatsen en ik mag niet zeggen dat ik met dat toestel verder problemen had wat echter niet wil zeggen dat ik er echt gelukkig mee ben.
Het was een volledig geïnstalleerd systeem met veel HP toeters en bellen die ik nooit gebruik maar die het systeem enorm vertragen.
Ik waag het niet om er veel aan te gaan prutsen en heb ermee leren leven, uiteindelijk gebruik ik de Notebook enkel als back-up en tijdens vakanties.

Met de PC had ik reeds een hele reeks hardware problemen, (her)lees Harddisk en Synchroniseren er maar eens op na.
Ergens laat vorig jaar waren er weer problemen waarbij mijn vertrouwde computerwinkel het RAM geheugen wat oppoetste en een intern stroomkabeltje verving sindsdien liep alles gesmeerd ... tot vorige week.

Tijdens het surfen viel plots alles uit, zwart scherm geen reactie op het toetsenbord of de muis en flikkerende schakelaar op de PC. De computer uitgeschakeld en na enkele minuten weer ingeschakeld, geen reactie enkel de steeds wederkerende korte en lange beep. Nog enkele keren de zelfde procedure doorlopen met steeds hetzelfde resultaat.
Naar de winkel dus maar weer en meerdere keren opstarten, uitschakelen en weer opstarten lukte daar probleemloos, shit wat is hier aan de hand.
De technieker vroeg of we soms een "fai tok" (stroomval) hadden gehad maar neen niets van dat.

Thuisgekomen sluit ik terug alles aan en bij de start heb ik hetzelfde probleem, je zou in spoken gaan geloven.
Ik begin met mijn voedingskabels rechtstreeks op het net aan te sluiten in plaats van via de hier onontbeerlijke UPS te gaan zelfde resultaat. Ik bel de winkel en hij stelt voor ook nog de stroomkabels van PC en scherm te wisselen maar ook dit geeft geen resultaat.
Ik laat de zaak rusten en tracht de volgende ochtend op te starten en ja hoor, probleemloos. Nog dezelfde avond echter gebeurt hetzelfde als de eerste keer plots alles weg en niet meer op te starten.

Als nieuwe actie geef ik de computer mee aan een dorpsgenote die ook een computerwinkeltje in Phon Phisai heeft in de hoop dat ze een andere kijk op de zaak zou hebben.
's Avonds brengt ze de PC terug met dezelfde diagnose, gedurende de dag meermaals probleemloos opgestart, wat nu.

Ik had enkele weken geleden de kabels van mijn PC wat geordend door enkele stukjes PVC kabelgoot op mijn bureel te kleven, Phan was geweldig tevreden met het resultaat en ik eigenlijk ook.
Alhoewel ik weken probleemloos in deze nieuwe situatie werkte begon ik toch naar een probleem in die richting te zoeken. Uit mijn professioneel verleden herinnerde ik me dat het niet aangewezen is om stroom- en communicatiekabels bij elkaar te leggen zou dat misschien ook gelden voor de kabel tussen scherm en computer?
Ik haal in ieder geval die kabel uit de kabelgoot en werk intussen alweer enkele dagen zonder enig probleem.
Heb ik het probleem nu de juiste technische oplossing gegeven of moet ik me nog opnieuw aan hetzelfde fenomeen verwachten, ik durf het niet zeggen.

Gelukkig gebruik ik al een tijdje PureSync om instant mijn gewijzigde data te synchroniseren met een externe harde schijf en ook synchroniseer ik af en toe met de hulp van SyncToy de PC met de Notebook.
Nu ben ik niet direct een Belt and Suspenders man maar met de ervaringen die ik hier heb speel ik het toch liever veilig.

2 opmerkingen:

SBSTROP zei

Ik ben ook niet zo geweldig thuis in het veld van de EMC (heel apart vakgebied), maar waar ik ook nog aan zit te denken is dat het PVC statisch geladen raakt en daardoor gaat storen. Je zou voor een grap eens een kabeltje aan het PVC en iets van metaal (bureau?) kunnen bevestigen waardoor het PVC de kans niet krijgt statisch op te laden.

spieke zei

... mocht het probleem zich opnieuw aandienen, ik wil weten of mijn oplossing stand houd :-)

Een reactie posten