zondag 15 mei 2011

Deel 6 - PC en Internet

Mijn eerste kennismaking met computer vond plaats op het werk maar gezien Gyproc zeker geen haast maakte met het introduceren van computergebruik op de werkvloer was dat op een moment dat er reeds snelle evolutie aan de gang was in dat segment van de techniek.
Het was toen een jonge ingenieur op de onderhoudsdienst werd geïnstalleerd om naar vernieuwende organisatie en technieken te zoeken dat bij ons op het bureel de eerste computer opdook.
Ik toonde mijn interesse en hij toonde me de mogelijkheden, tot en met technisch tekenen toe, maar hij bleef nog lang de enige gebruiker.

Op een bepaald ogenblik, Gyproc moet beseft hebben dat de evolutie niet te stoppen was en dat ze haar personeel stilaan op computergebruik moest voorbereiden, werd een project PC privé gelanceerd.
Het was een systeem waarbij je via Gyproc een PC kocht die je via maandelijkse afhoudingen op je loon, en dat gedurende drie jaar, terugbetaalde. Als ik me goed herinner zaten er voor zowel bedrijf als koper fiscale voordelen aan dit systeem.

Er was keuze tussen twee configuraties (ik herinner me iets als XT en AT) die in prijs aanzienlijk verschilden.
Gezien ik nauwelijks wist waar ik aan begon koos ik voor de goedkoopste mogelijkheid.
Vele van de collega's die in het project stapten waren nog leek in het computergebruik, later hoorden we dat bij enkele kopers de PC nooit of pas veel later uit de doos kwam. De leergierige onder ons verenigden zich om met de hulp van meer ervaren collega's op een meer speelse dan productieve wijze toch onze eerste stappen te zetten en onze machines beter te leren kennen.






Al snel voelden velen zich toch wel een beetje bedrogen want men had ons, zeker de kopers van een XT, een systeem verkocht dat wel op het einde van zijn dagen gekomen was de techniek stond niet stil en nieuwere programma's draaiden niet op onze computers.


Toch werden ons door de mentors tussenoplossingen aangereikt door met simulatiesoftware, ik herinner me SIMCGA, dingen toch te laten werken. We gingen zelfs zo ver dat we batchbestanden leerden schrijven om die processen automatisch te laten starten.








Hoe dan ook de interesse was gewekt en ik en velen met mij begonnen thuis toch ook met meer productieve softwaare als tekstverwerker en rekenblad te experimenteren.

Professioneel deed het computergebruik ook langzaam maar zeker zijn intrede en werden alsmaar meer zaken gecentraliseerd en gedigitaliseerd, als centraal systeem herinner ik me vooral WANG en later SAP
Voor algemeen gebruik zijn het, na het WANG tijdperk, aanvankelijk Word PerfectLotus 1-2-3 en het intern mailprogramma cc Mail.die ik me herinner.
Later kregen we, gebruikersgericht, opleiding aangeboden voor Microsoft Windows en dan vooral de toepassingen onder Microsoft Office

Als onderhoudstechniekers kregen we met planningsoftware te maken en als tekenaar leerde ik de basis van AutoCAD. Ik heb me echter nooit intensief genoeg met AutoCAD beziggehouden om het echt onder de knie te krijgen.
Toch heb ik intussen, hier in Thailand, met de computer twee huizen ontworpen (en laten bouwen) niet met AutoCAD maar met de gratis versie van Google SketchUp, meer hierover lees je op Opnieuw bouwen in Paksuia en Woning in Paksuai

Op het laatst van mijn carrière draaide nagenoeg alles via netwerk en waren computers tot helemaal op de werkvloer doorgedrongen.
Gyproc liet computers die op het hogere niveau vervangen werden naar het onderliggende afdalen, iets waar op zich niets mis mee is. Ik denk dat ik slechts 1 maal (en vermoed dat het na de brand in 2002 was) een volledig nieuwe PC ter beschikking kreeg.
Het systeem thuis was toen reeds lang vervangen, een keertje geüpgraded en eens de emigratie in zicht kwam aangevuld met een notebook.

Mijn eerste kennismaking met het internet vond ook plaats op het werk, zei het eerder officieus. Ik ging daar regelmatig tijdens de middagpauze op ICT de online versies van de Engelstalige Thaise kranten lezen.
Toen Phan naar België kwam en ik telefoon in huis had maakte ik nog geruime tijd gebruik van inbel internet.
Ik lees nu bij het Googelen dat dit in België nog nauwelijks, of intussen misschien geheel niet meer, van toepassing is. In Thailand bestaat dial-up zeker nog wel al zal het gebruik ook wel flink afgenomen zijn.
In die tijd had ik ook een eerste e-mailadres via de ISP maar dat was natuurlijk geen goed idee.
Ik besefte al vlug dat ik met webmail naar continuïteit en bereikbaarheid beter af was en koos voor Hotmail maar laat me hier later nog op terugkomen.

Toen een gelegenheid zich voordeed om internet via de kabel in huis te halen opende zich een gans andere wereld en werd het gebruik een stuk intensiever.

Op het werk daarentegen kreeg ik pas heel laat, ik denk dat ik reeds virtueel ontslagen was, permanente toegang tot het internet. Daarvoor moest steeds met een collega die wel toegang had afgesproken worden en dat was toch wel erg bekrompen van Gyproc.
Hoe dan ook, het internet heeft een grote bijdrage geleverd bij het inschatten van onze rechten en plichten in verband met ontslag en mogelijk brugpensioen.
Ook bij de Feasibility study voor onze emigratie leverde het internet een schat aan informatie maar ook daarover later meer.
Voor de ervaringen die ik in Thailand met internetverbindingen opdeed kan je enkele "oude"stukjes over deze materie nalezen.

Geen kabel geen telefoon ipstar dan maar.
Eindelijk vaste telefoon voorlopig nog geen ADSL.
Hi-speed internet van TOT

Intussen heb ik bij TOT een internet pack van 6 Mb down en 512 Kbps up voor 590 Baht (+/- 14 Euro) + 7% VAT. Ik betwijfel of de duurdere pakketten de kosten waard zijn gezien mijn internetverkeer hoofdzakelijk uit het buitenland komt en de Bottleneck voor internet in Thailand hem in grote mate in de Intenationale Gateways zit al is er nog een (nagenoeg) onbespreekbare hindernis die die de internettraffiek hier moet nemen.

6 opmerkingen:

SBSTROP zei

 Is ook weer een feest van herkenning, deze post. Mijn eerste computerervaring was met een Philips Videopac G7000. Een spelcomputer, maar je kon ook een spelletje kopen waarmee je heel simpel in machinetaal een programme kon maken. 

Daarna de ZX Spectrum van een vriend, gevolgd door een eigen Commodore64. Allemaal nog in het thuiscircuit.

Toen ik naar de hts ging leerde ik programmeren op een Prime computer en later op een stageplek moest ik werken met op een VAX van Digital. Bij een latere stageplek kwam ik met een pc in aanraking en toen ik eindexamen deed, kwamen de pc's net de school binnen.

Toen een anderhalf jaar uit de running geweest vanwege dienstplicht en in die periode ging het snel. Toen ik na mijn dienstplicht ging werken, stonden al overal pc. Inderdaad eerst XT's, daarna AT's. Eerst met 5 1/4 inc floppy's, daarna met 3 1/2 inch floppy's.

SIMCGA ken ik ook nog wel. Dat had je nodig om programma's voor de gek te houden zodat ze ook draaiden op computers met simpele videokaarten. Herculeskaarten hadden wij op het werk.

Na de desktop, kwamen de portables, door ons in eerste instante "sjouwables" genoemd omdat je je een breuk tilde aan die dingen. We hadden Toshiba's en die waren heel sterk, maar ook loodzwaar. Maar goed, alles beter dan zo'n CRT monitor meesjouwen.

De eerste pc die ik thuis had, had 4M intern geheugen. Die heb ik toen nog eens laten uitbreiden naar 8M en dat koste me toen het "vriendenprijsje" van 400 gulden. Dat was toen een koopje, want meestal betaalde je 150 gulden per MB

Op de achtergrond veranderden ook de netwerken. De Prime en VAX werkten enkel met een terminal op tafel, de rekenkracht kwam uit de centrale computer. Daarna verplaatse het meeste naar de pc, maar met de komst van de snelle netwerken (en het internet) zie je nu weer dat veel zich verplaatst naar centrale systemen.

Zo kan ik bijvoorbeeld bij een opdrachtgever inloggen op elke werkplek, ook thuis, met elk type computer en dan via een beveiligde verbinding inloggen op mijn eigen desktop.

Ben wel altijd Microsoft trouw gebleven met de ontwikkeling vanuit MS-DOS, naar de diverse versies van Windows. Maar gisteren dus een iMac van Apple gekocht en zodoende wordt Windows hier nu thuis een beetje uitgefaseerd, al werk ik nog wel op een Windows laptop.... in afwachting van wederom een Apple.

spieke zei

Als ik het me goed herinner heeft onze PLC programmeur ook lang (weer tot aan de bedrijfsbrand denk ik) met een antiek uitziende Toshiba "sjouwable" rondgezeuld.Van thuis uit, via modem, de setting's van de airco's op het werk bijsturen heb ik ook nog gedaan.

Lutgart Spoormans zei

Proficiat grote broer, ik ben nog steeds bezig met het leren en ontdekken van een pc. Jij kan er al verhalen over schrijven. Ik kan wel vertellen dat ik indertijd ponskaarten heb gemaakt en ik denk dat dat de voorloper van de pc's was.
Groetjes Lut 

spieke zei

Ja ponskaarten, waar wekte je toen Bruynseels?Niet dat ik er iets mee te maken had maar ik herinner me van op Gyproc ook de dienst waar ponskaarten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ponskaart) gemaakt en verwerkt werden, dat was de "mechanografie" de voorloper van ICT dus.

spieke zei

Ja ponskaarten, waar wekte je toen Bruynseels?Niet dat ik er iets mee te maken had maar ik herinner me van op Gyproc ook de dienst waar ponskaarten ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Ponskaart ) gemaakt en verwerkt werden, dat was de "mechanografie" de voorloper van ICT dus.

Lutgart Spoormans zei

Ja ja ik werkte toen bij Bruynseels en moest naar Brussel voor de cursus. 

Een reactie posten