donderdag 19 augustus 2010

Anusawari Prap Ho fair

Sinds we in Thailand wonen bezoeken we jaarlijks in de periode tussen 5 en 15 maart (minstens) twee keer de anusawari in Nong Khai.
Dit is een evenement dat ik gemakkelijkshalve vergelijk met wat we in België, en ik denk ook Nederland, kennen als een “braderij of is het braderie”

Zoals steeds in Thailand neemt eten en drinken een belangrijke plaats in, dermate dat de straat die hiervoor voorbehouden wordt in die periode (en voor velen het hele jaar door) “Thanon Ahan” noemt wat je als “eetstraat” kan vertalen.
Al bij al heerst er in die periode een gezellige drukte en sfeer in Nong Khai, echt aangenaam om enkele uren te vertoeven.
Ik wou natuurlijk wel eens weten wat de achtergrond voor dit alles was, zoekwerk met het gekende probleem van hoe schrijf ik wat ik hoor brachten me nergens.
Een eerste klik kwam toen Phan me vertelde dat het om een beeld ging “same same New York”.
Ik ging op statue en monument zoeken en kijk anusawari betekend monument.
Om welk monument gaat het dan is de logische volgende vraag, zoeken op “anusawari Nong Khai”  bracht me niet echt een oplossing, Googelen met “monument Nong Khai” leverde deze korte omschrijving in Wikipedia.
Prap Ho Monument (อนุสาวรีย์ปราบฮ่อ) The cremated bones of those who lost their lives in the suppression of the Ho in 1886 have been contained inside the monument to honour the good deeds of those who sacrificed their own lives for the nation. There are inscriptions in Chinese, English, Laotian and Thai on all four directions of the monument.
Hiermee kon ik weer verder maar echt veel blijkt er niet te  vinden.
Ik geef nog de link naar twee websites met wat informatie, merk de verschillende “transliteratie” van een aantal namen.
http://attractions.nongkhaiinformation.com/Prap_Ho_Monument/
http://www.thailandventure.com/guide/nong_khai/attraction/monument_for_haw_tribe.html
Tot slot nog een foto van het monument (tijdens de feesten) en de ervoor gelegen fontein.

3 opmerkingen:

NoodleSoupLotus zei

Zijn er ook muziekoptredens van bandjes en dansgroepen waarbij zgn "LAEM" muziek wordt gespeeld?. Bands met saxofoons en "KAEN" en één of meer "PING"guitaristen??
De zanger en/of zangeres zingen in een soort verhalende stijl, waarbij de muziek steeds opzwepender wordt.
GEWELDIG!!

Unknown zei

Er zijn inderdaad live optredens.
We bleven nog nooit lang genoeg om het in zijn geheel te beoordelen maar ik hoorde er muziek van verschillende aard ... en kwaliteit.

NoodleSoupLotus zei

Zijn er ook muziekoptredens van bandjes en dansgroepen waarbij zgn "LAEM" muziek wordt gespeeld?. Bands met saxofoons en "KAEN" en één of meer "PING"guitaristen??
De zanger en/of zangeres zingen in een soort verhalende stijl, waarbij de muziek steeds opzwepender wordt.
GEWELDIG!!

Een reactie posten