woensdag 4 augustus 2010

Rijstoogst 2010 Update begin augustus

Het regent hier de laatste tijd regelmatig lichtjes en af en toe stevig.
Naar mijn gevoel zijn de hoeveelheden nog minder dan normaal maar denk dat de problemen voor de landbouwers rondom ons toch van de baan zijn.
Langzaam maar zeker worden alle velden beplant en begint de omgeving er weer groen uit te zien.








De nieuwsberichten over diverse overstromingen in Azië worden hier vanzelfsprekend ook gevolgd, die in China echter met de meeste aandacht.
Aljazeera had eerder deze week een artikel over de overstromingen in China en over het vollopen van de stuwmeren.
Ook het Thaise televisienieuws had het erover en dat zorgde voor onrust om niet te zeggen lichte paniek.
De Chinezen zouden aangekondigd hebben dat ze kortelings moeten overgaan tot "ploi nam" het laten weglopen van water en dat komt zeker voor een deel in de Mekong terecht.
De onrust is ook niet moeilijk te begrijpen als je ziet hoe snel de Mekong, en dus ook Nam Suai, steeg.










Phan kwam dan ook naar de voorspellingen van de M.R.C. vragen.
De grafieken tonen duidelijk de snelle stijging, het dalen en de voorziene hernieuwde stijging.



De grafieken, en het zicht op de brug, tonen ook duidelijk dat we nog lang niet in de gevarenzone komen maar met het aangekondigde lozen van water in China en de ervaring van 2008 zal ik de voorspellingen nu toch extra in de gaten gaan houden.

6 opmerkingen:

NoodleSoupLotus zei

Ik leef met je mee...uit eigen ervaring ( overstroming in 1993 en 1995 door hoge waterstanden van de Maas..ook in Belgisch Limburg )kan ik me een beetje voorstellen hoe je de meteo berichten napluist!!

PeterS zei

De waterstand van de Mekong wordt ook hier in huis op de voet gevolgd.

Inderdaad van de week de woede over het (mogelijk) openzetten van de sluizen, vandaag kwamen redelijk geruststellende geluiden.

Hier zou alles op z'n kop staan als de buren zo met de waterstand van de Rijn, Maas of Schelde om zouden gaan.

Unknown zei

Ik denk dat waterhuishouding sowieso een moeilijke materie is, het grensoverschrijdende maakt het zeker niet eenvoudiger.
Ik denk dat er vooruitgang is gemaakt in het communiceren en plannen en hoop dat de zaken dus beter in de hand kunnen worden gehouden.
Heb je gemerkt dat Jing Hong in China sinds enkele dagen data doorgeeft aan de MRC?

Videomaster zei

Buiten de laatste dagen, bij ons ook nog steeds té weinig regenval voor de tijd van het jaar. De spaarbekkens zijn leeggepomp, het wordt hoge tijd.

De Mae Nam Chi daarentegen is al danig gestegen, hopelijk eveneens niet zoals 2008.

Peter zei

De waterstand van de Mekong wordt ook hier in huis op de voet gevolgd.

Inderdaad van de week de woede over het (mogelijk) openzetten van de sluizen, vandaag kwamen redelijk geruststellende geluiden.

Hier zou alles op z'n kop staan als de buren zo met de waterstand van de Rijn, Maas of Schelde om zouden gaan.

NoodleSoupLotus zei

Ik leef met je mee...uit eigen ervaring ( overstroming in 1993 en 1995 door hoge waterstanden van de Maas..ook in Belgisch Limburg )kan ik me een beetje voorstellen hoe je de meteo berichten napluist!!

Een reactie posten