zaterdag 7 augustus 2010

Verdwenen Monument

Sommige dingen schat je pas naar waarde als ze verdwenen zijn.
Zo had Phon Phisai tot voor enkele jaren een erg bijzondere (tweede) brug die een alternatieve toegang tot het plaatsje bezorgde aan voetgangers, fietsers, motorfietsen en samlor (driewielers).
Toen de brug gesloopt werd om plaats te maken voor een nieuwe besefte ik pas er geen foto van te hebben.
Met wat speurwerk vond ik enkele foto's op het internet zodat ik, met toelating, toch kan laten zien waar ik het over heb.





@ Rudolf Kultscher: Vielen Dank für die Bereitstellung der beiden Fotos von der alten Brücke in Phon Phisai

Toen, en ook nu nog, heb ik niet vaak genoeg mijn fototoestel op zak, toen ik eind januari 2008 de eerste foto's maakte waren de werken reeds volop aan gang.



Begin maart maakte ik nogmaals een foto, de werken vorderden zeker niet supersnel, de ingezette middelen waren dan ook niet high tech.

Wanneer de nieuwe brug uiteindelijk helemaal klaar was om in gebruik genomen te worden weet ik niet meer zo juist.
Eens afgewerkt bleek het een mooi kunstwerk dat, nu voor alle verkeer, een gewaardeerd alternatief betekende voor het binnenrijden van Phon Phsai. 

In juli 2009, regenseizoen dus, kwamen er problemen met de oever aan de kant van Nong Khai.
Aan de rechterkant kalfde een deel van de oever in met beperkte schade tot gevolg.

Anders was het aan de linkerkant, daar verdween een deel van een gebouw in de rivier.

Aanvankelijk werd met beperkte middelen enkel zwaar verkeer geweerd.

Later werd echter de brug zo afgesloten dat je er enkel nog te voet en met fiets of motor gebruik kon van maken of dat eigenlijk ook nog toegelaten was weet ik achteraf beschouwd niet zo zeker.
Hoe dan ook nog wat later stortte een deel van de brug in.
Toen ik foto's ging maken was de zaak reeds opgeruimd, wat een troosteloos uitzicht blijft er nu over.


Over oorzaak, verantwoordelijkheden en herstelling of vervanging hoor ik hier momenteel nog niets.
Spijtig maar het zal ongetwijfeld nog jaren duren eer we weer via een alternatieve route Phon Phisai binnenrijden.

4 opmerkingen:

NoodleSoupLotus zei

Weer een zeer mooi verslag waaruit een diep inlevingsvermogen spreekt voor de alledaagse realiteit in dit stukje Thailand!!

Dank U!!

PeterS zei

Was de oude inderdaad aan vervanging toe (het 'wegdek' ziet er inderdaad niet best uit, de rest kan ik vanaf de foto niet beoordelen) of was het een gril van een plaatselijk politicus.

Nog afgezien van de wegspoelen van de alternatieve route, er zijn natuurlijk ook heel wat Bahtjes zo weggespoeld.

Unknown zei

Inderdaad spijtig van de investering.
Het wegdek van de oude brug was zeker een lopende rekening.
Alhoewel ik nooit een ongeval zag gebeuren was de oude brug maar net breed genoeg on met twee motorfietsen te wisselen en ik heb dan ook meermaals mijn hart vastgehouden als er weer eens een tegenligger met ongepaste snelheid afkwam.
Een degelijke brug op die plaats is geen absolute noodzaak maar wel handig, wij namen altijd die weg in en uit Phon Phisai.
Ik vraag me vooral af waardoor het uiteindelijk mis ging.

NoodleSoupLotus zei

Weer een zeer mooi verslag waaruit een diep inlevingsvermogen spreekt voor de alledaagse realiteit in dit stukje Thailand!!

Dank U!!

Een reactie posten