maandag 9 augustus 2010

Bricoleren

Eerst even de titel van dit bericht verklaren want Nederlanders begrijpen die (mogelijk) anders dan Vlamingen en/of Antwerpenaren.
Ik ga het niet over biljarten hebben, wel over "inventief knutselen".

Ik ben een intensief gebruiker van Google producten. E-mail, (online) fotobeheer, bloggen, website, ... gaat allemaal via Google producten.
Ik tracht mijn "privĂ©" zoveel mogelijk gescheiden te houden van andere activiteiten op het internet en heb dus behalve de persoonlijke account voor mij en Phan een account (eigenlijk meerdere) voor het aanmelden bij Blogs, Forums, Sociale Netwerken, ...

Bovendien is er ook nog een eigen account voor de foto's en de website van de bouw van mijn schoonzus en zwager, ik heb er dus heel wat te "beheren".

Voor wat e-mail betreft behoud ik het overzicht via Mozilla Thunderbird, da's geen probleem.
Een probleem ontstaat wel als ik met Picasa foto's wil uploaden naar een van de vele accounts, dan moet ik met het juiste e-mailadres in Picasa inloggen, o.k. dit is nog niet onoverkomelijk.
Bij het bloggen en werken met online foto's wil je echter al gouw een keer van de ene naar de andere account schakelen, als je dan iedere keer moet uitloggen en weer inloggen is de pret er gauw vanaf.
Om dit werkbaar te houden moet je dus een beetje bricoleren.

Mijn privĂ© account open ik steeds in Mozilla Firefox, de tweede in Chrome en schakel dan vlotjes tussen de twee. Wil ik uitzonderlijk een derde gelijktijdig open hebben is er ook nog Internet Explorer.
Goed nieuws lijkt mij dat  multi account sign-in voor Google er blijkbaar aankomt, bij mij is het momenteel echter nog niet mogelijk.
Eens het zover is moet wel weer de keuze gemaakt worden tussen Firefox en Chrome als voorkeur browser.

In een van zijn reacties stelde Peter voor een Twitter account te nemen om via die weg de plaatsing van nieuwe blog post's aan te kondigen, ik twijfelde even maar besloot mee te gaan met de stroom en nam er meteen ook weer een Facebook account bij.
Ik wou natuurlijk dat het plaatsen van links naar de Blog op Twitter en Facebook automatisch gebeurde, dat bleek mogelijk.
Facebook haalde, met een ingebouwde tool, probleemloos de laatste 20-25 blogberichten binnen en beloofde om het uur de "blogfeed" te controleren en nieuwe post's op Facebook te zetten, een belofte die ze niet nakwamen.

"Twitterfeed" gebruikte ik om een automatische link te leggen tussen de blog en Twitter. Na aangemeld te zijn kwam er onmiddellijk een "tweet"  binnen en nieuwe post's op de blog stonden binnen het half uur op Twitter, dat liep goed.
Gezien Twitterfeed ook naar Facebook kan posten en de Facebooktool niet bleek te werken koos ik voor deze weg en ook dat werkte ... welgeteld 1 keer.
Van de laatste twee berichten op de blog zegt Twitterfeed ze zowel naar Twitter als Facebook verstuurd te hebben, ze werden daar echter niet geplaatst.

Ben ik gisteren weer maar aan het bricoleren geslagen.
Blogger geeft de mogelijkheid een balkje met "knoppen voor delen" onder iedere post te zetten, ik vinkte de instelling aan en zag het balkje ... niet staan.
De hulp gaan lezen en gevonden hoe je met wat script bij in je sjabloon te plaatsen het balkje toch zichtbaar maakt en ja het staat er nu dus.
Alhoewel ... vandaag zag ik het de ene keer wel de andere keer niet en daarenboven niet steeds op dezelfde plaats.
Ik ervaar echter de laatste dagen dat de Google producten hier moeilijk "laden" en hoop dat het daar mee te maken heeft en vooral dat het van voorbijgaande aard is.
Het bewuste balkje gebruikte ik gisteren dus om de 2 laatste berichten zelf naar Twitter en Facebook te sturen waar ze, nu weer in een beetje een andere vorm, toch toekwamen.

Intussen ben ik benieuwd of dit bericht via Twitterfeed zal geplaatst worden of dat ik weer manueel zal moeten ingrijpen, het blijft (mede door mijn beperkte kennis van zaken) bricoleren.

3 opmerkingen:

PeterS zei

Nou, ik kende de hele term niet, dus bedankt voor de uitleg.

En afgelopen weekend toch in Antwerpen geweest, maar blijkbaar onvoldoende om de taal op te pikken :)

Wel, het bericht kwam in mijn Twitter terecht

Unknown zei

Inderdaad, bij het publiceren van het bericht kwam het meteen mee in Twitter te staan, Facebook bleef weer achterwege en daar heb ik dus weer maar via delen de link geplaatst.

Peter zei

Nou, ik kende de hele term niet, dus bedankt voor de uitleg.

En afgelopen weekend toch in Antwerpen geweest, maar blijkbaar onvoldoende om de taal op te pikken :)

Wel, het bericht kwam in mijn Twitter terecht

Een reactie posten