zondag 29 augustus 2010

Khaeng Ruea Phon Phisai

Als ik er het www op napluis lijkt het in de meeste Mekonglanden een traditie, wedstrijden met de lange smalle roeiboten ook “Dragon Boat” genoemd.
Rowing Festivals  1st - 7th Ocober 2010
Each temple owns and maintains a Dragon Boat. During the rowing festivals these boats, manned by as many as forty people, take part in races on the Mekong.
Lees verder op nongkhaiinformation.com
In Nong Khai city vinden de wedstrijden blijkbaar begin oktober plaats, verder stroomafwaarts in Phon Phisai is het steeds kort na Ok Phansa
De juiste inzet van de wedstrijden is me niet helemaal duidelijk, wat ik wel weet is dat alles gedurende meerdere dagen plaatsvind en dat het voor degenen die er bij betrokken zijn een ernstige zaak is.
Zo moest onze aannemer vorig jaar het oude huis snel afbreken tussen Ok Phansa (Bang Fai Payanak) en de roeiwedstrijden.



Tijdens de wedstrijden is er op de oever ook dagelijks een markt wat natuurlijk tot de gezelligheid bijdraagt.



Het filmpje geeft nog wat duidelijker de inzet van de roeiers en de sfeer weer.


Bij het Googelen vond ik de website van de Mekong Dragons, de plaats(en) waar ze hun wedstrijden betwisten waren wat onverwacht, kijk maar eens.

6 opmerkingen:

PeterS zei

Ik ben tijdens een boottocht in Ayutthaya eens een trainende crew tegengekomen. Dat ging behoorlijk snel kan ik je zeggen. Net als op het filmpje te zien is.

Op het web kwam ik zelfs de NDBF tegen. Jawel, de Nederlandse Draken Boot Federatie. Bovendien, het EK is net achter de rug (gehouden in Amsterdam) en het blijkt toch vooral een sport te zijn met een flinke Duitse overheersing

Unknown zei

Ik "Googelde" enkel naar Drago Boat Race gekoppeld aan de Mekong, 'k heb er dus heel wat gemist blijkbaar.

NoodleSoupLotus zei

Er is ook een jaarlijkse competitie in Thailand waarbij diverse plaatsen worden aangedaan in het "DragonBoat-seizoen" Deelnemende teams komen uit Thailand, Laos, Birma, Cambodja en Vietnam.

Ik zag de teams bezig in Samut Prakan ( PakNam),op een groot reservoir iets ten noorden van Hua Hin en op een reservoir ten noordoosten van Banglamung- Chonburi.
Eén van de boten wordt gevaren door mensen van de Thai Navy. Zij winnen (bijna) altijd!!

Videomaster zei

Ik heb ooit de voorselecties kunnen aanschouwen.... het gaat inderdaad snel vooruit, een explosieve krachtinspanning.

Videomaster zei

Ik heb ooit de voorselecties kunnen aanschouwen.... het gaat inderdaad snel vooruit, een explosieve krachtinspanning.

spieke zei

Ik "Googelde" enkel naar Drago Boat Race gekoppeld aan de Mekong, 'k heb er dus heel wat gemist blijkbaar.

Een reactie posten